Væg - bærrende eller ej?

Hej gør det-selv-folk

Jeg håber at kunne få hjælp til at vurdere om denne mur er bærrende eller ej. (Markeret på billederne herunder) Jeg påtænker at vælte det markerede.

Alle spær er sammen dimension.Spær beregningerne er vedhæftet og der lader ikke til at være forskel på dimensionerne af spær der hviler på muren og de der ikke gør. Omvendt viser tegning 2, at der er fundament under muren.

Pft.
Morten

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart bærer den ikke noget. Har fjernet en i et ligende hus

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fundamentet under muren er for at bære muren. Det er helt normalt med sådan et fundament. Muren er ikke bærende.

fase
Jeg ville få en sagkyndig til at se på sagen og vurdere det. Den er højest sandsynlig ikke bærende, men kan dog stadig have en stabiliserende effekt på huset.
Hej.
Væggen ses ikke at være bærende, dog vil jeg nok stabiliserer spærene hvor væggen fjernes, for at undgå efterfølgende nedbøjning af disse.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Bygningskonstruktør skrev den 05-08-2020 15:49:31

Hej.
Væggen ses ikke at være bærende, dog vil jeg nok stabiliserer spærene hvor væggen fjernes, for at undgå efterfølgende nedbøjning af disse.

 Lægger man bare noget spærtræ på tværs hen over en række spær og skruer fast med en bunke vinkler?


 

Det tror jeg ikke vil hjælpe noget som helst.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for alle svarene. Der lader til at være nogenlunde enighed med min egen knklusion, at spærene er selvbærrende.

Jeg mener også at det understøttes af, at der i vedhæftede spærberegning (som jeg ikke kan tyde eller forstå), så vidt jeg kan se er tale om en beregning for alle spær. Altsåa, at der ikke tages ind, at der i nogle tilfælde er en mur under.
Desuden kunne det se ud som om, at beregningen er lavet for 6 huse i alt.

Giver ovenstående mening og er der nogen bud på hvem man kan kontakte for at få det verificeret?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis