Gipsloft + ujævne vægge

Vi skal - efter en masse nedrivning og afretning - til at sætte nyt loft op i vores stue.
Vi vil meget gerne have en helt enkelt, glat gipsloft, men er udfordrede af, at væggene er vandskurede musten og både ujævne og skæve på alle leder og kanter.

Så: hvad er tricket til at få gipsplader til at slutte tæt til de skæve/ujævne vægge? Jeg vil nemlig meget gerne undgå lister og bare kunne fuge, men er det helt urealistisk er det jo godt at få med i planlægningsfasen, og her er andres erfaringer jo guld værd :)

Jeg regner med vi kun sætter ét lag fibergips op fordi vi i forvejen er udfordret på højden, og ikke har meget at give af der.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lidt svært at beskrive med ord but here goes:
- Start med at se denne video https://www.youtube.com/watch?v=xtYObtXLcjo
- Lav en kridstret midt på et af dine forskalllingsbrædder. Stregen skal være på et brædt der er en pladebredde minus det største udsving i væggen du skal dække, fra væggen.
- Sæt nu pladen op på loftet ved hjælp af et gipshejs. Pladen skal støde op til det fremspring der er længs ude og være lige langt fra stregen i begge ender.
- Indstil din passer (det hedder også andenæb) så afstanden mellem de to spidser er lig med det stykke pladen stikker ud over stregen.
- Tegn langs kanten som på videoen
- Skær til og skru pladen på loftet
- Repeat
perhans skrev den 04-08-2020 15:45:10

Det er lidt svært at beskrive med ord but here goes:
- Start med at se denne video https://www.youtube.com/watch?v=xtYObtXLcjo
- Lav en kridstret midt på et af dine forskalllingsbrædder. Stregen skal være på et brædt der er en pladebredde minus det største udsving i væggen du skal dække, fra væggen.
- Sæt nu pladen op på loftet ved hjælp af et gipshejs. Pladen skal støde op til det fremspring der er længs ude og være lige langt fra stregen i begge ender.
- Indstil din passer (det hedder også andenæb) så afstanden mellem de to spidser er lig med det stykke pladen stikker ud over stregen.
- Tegn langs kanten som på videoen
- Skær til og skru pladen på loftet
- Repeat

 Tak for videoen!
Jeg regnede også med det var sådan noget i den dur man skulle (altså prøve at tegne en streg som fulgte væggens udspring), men detaljen med at lave en lige streg på forskallingen, det havde jeg ikke luret - tusind tak for tip!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Lige streg på forskalling kan også være kanten af de andre plader som eventuelt er sat op fra midten og ud imod væggen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 04-08-2020 16:16:03

Lige streg på forskalling kan også være kanten af de andre plader som eventuelt er sat op fra midten og ud imod væggen.

Ja med lidt ordentlig opmåling kunne den version måske også fungere, med afskårne spartelkanter og div. ujævnheder ved væggene kommer det nok til at passe ret fint at starte med en række i midten og så arbejde ud til begge sider...

Du skal måle ud om det skal være en række i midten eller en samling i midten.
I øvrigt synes jeg det er lettere at spartle UDEN spartelkant. Så limes fibergips sammen med en special lim. Denne presses ud i en lille pølse ved opsætning. Denne pølse er meget let at hugge af dagen efter med en bred spartel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ev elmand skrev den 04-08-2020 18:48:43

Du skal måle ud om det skal være en række i midten eller en samling i midten.
I øvrigt synes jeg det er lettere at spartle UDEN spartelkant. Så limes fibergips sammen med en special lim. Denne presses ud i en lille pølse ved opsætning. Denne pølse er meget let at hugge af dagen efter med en bred spartel.

 Jeg havde egentlig også først tænkt jeg ville lime, men er blevet lidt lun på Knaufs Ultra Board, primært fordi den koster det halve af Fermacell... Men det er kun 30m2, så det kan da godt være jeg bare skal give det mere og slippe for alt det spartleri. Det render jo også op :)

Der skal stadig spartles 2 gange mindst. Først huller efter skruer m.m. og bagefter fuldspartles. Det er bare de der spartel fordybninger jeg har haft lidt problemer med at få pæne.
Hvis Ultra board koster det halve ville jeg da gå med det. Men det er ikke fibergips, men fiber armeret gips plade. Til loft er det ganske udmærket.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 05-08-2020 09:51:55

Der skal stadig spartles 2 gange mindst. Først huller efter skruer m.m. og bagefter fuldspartles. Det er bare de der spartel fordybninger jeg har haft lidt problemer med at få pæne.
Hvis Ultra board koster det halve ville jeg da gå med det. Men det er ikke fibergips, men fiber armeret gips plade. Til loft er det ganske udmærket.

 Jeg har nemlig også hjulpet med at spartle de dybe spartelkanter hos min søster og synes det er noget juks - eller det kræver i hvert fald rigtig meget arbejde i forhold til "bare" at skulle spartle skruer og fuldspartle.
Jeg regner med at bruge rullespartel 2 gange med mellem- og slutslibning, eller indtil jeg synes resultatet er godt nok, det kan være det kræver mere ;)

Men fuldkanter skal du spartle revner og huller først, så det kan synke lidt. Så er det nogenlunde ensartet at fuldspartle.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 05-08-2020 16:06:18

Men fuldkanter skal du spartle revner og huller først, så det kan synke lidt. Så er det nogenlunde ensartet at fuldspartle.

 Tusind tak for input, det bliver den limede løsning vi går med :)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også