Koble Nyt badeværelse på eksisterende vandrør?

Hej

Er ved at lave et nyt badeværelse og i den forbindelse har jeg brudt gulvet op, under gulvet går de to vandrør som føder køkkenet med vand.
så min ide var at bruge disse vandrør til at føde det nye badeværelse med vand
også samtidige inden det nye gulv bliver støbt gøre klar til at trække nye rør ud til vores fordelingsgang, så når vi skal renovere den kan vi trække nye rør den vej ud i vores bryggers, alternativet er at trække dem over loftet med alt det det vil indebære.

Så er spørgsmålet.
Kan de 2 vandrør føde det nye badeværelse med vand også?

dvs. i værste tilfælde vil der så være vand nok til at skylle tallerkner af i køkkenet samtidige med at man er i bad ud at man ville kunne mærke det?

Rørene måler udv. 21-22 mm så de må være 15 mm indv. og de er installeret i 60erne

BR
Manley


15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er galvaniserede rør, ville jeg lægge dem om til pex nu hvor gulvet er oppe.
De vil jo ellers skulle udskiftes på et snarligt tidspunkt.
Det optimale er at trække et nyt sæt til badet parallelt, så du ikke oplever temperatursving i badet når der åbnes for køkkenhanen.
Alt nyt skjult rørføring laves alligevel i pex rør i rør idag.
Ligeså kan der trækkes tomrør som forberedelse til næste fase. 

Elektronikteknikeren
Du bør renovere systemet nu hvor du har gulvet brudt op. Bøde til bad og køkken.
Pex rør bør komme ude fra det sted hvor din vandinstallation starter. Eller der hvor vandvarmer sidder.
Er det i bryggers ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan heller ikke lave en afgrening på rørene uden at lave ulovlige skjulte samlinger. Så, som det er foreslået, træk nye PEX rør eller læg i det mindste trækrør til nye rør i køkkenet.

fase
En tommelfingerregel siger, at der skal bruges 15mm pexrør til det det enkelte aftapningssted. Skal et rør føde flere aftapningssteder (hvis du laver en forgrening), skal det være 22mm.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Hej

Kan ikke trække nye rør i gulvet ud til vores bryggers hvor alle vores installationer begynder, da der ligger et gammelt badeværelse imellem bryggers og det nye badeværelse med støbt gulv, så jeg kan kun trække dem over loftet.

så de må trækkes over loftet.

Er skjulte samlinger ikke ok, hvis de bliver lavet af en autoriseret vvs-mand?

BR
     Manley

Annonce
Skjulte samlinger er ikke tilladte uanset, hvem der laver dem. Kan du ikke skære en rille i gulvet på det gamle badeværelse?

fase
Indstøbte samlinger er uanset hvem der laver det no-go, når vi taler om brugsvand og fjernvarme. I et centralvarmeanlæg er det ikke reguleret - men bare en ualmindelig dårlig idé.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Hej

S. Fabrin: Hvis det ikke er lovligt for en autoriseret vvs-installatør at lave en skjult samling, hvordan vil man så installere vandforsyning til bruser og håndvask armatur, da det er normalt at disse til førelser bliver lagt ind i muren i dag?


Dan H:
Du har helt ret, man skal undgå det hvis dette er muligt, men spørgsmålet var også om det var lovligt, da jeg altid høre at det ikke er lovligt, uanset hvem der laver det, og jeg kan umiddelbart ikke se mig ud af, hvordan man skal kunne opføre et helt nyt hus, uden en eneste skjult samling.

BR
     Ronnie

S. Fabrin: Hvis det ikke er lovligt for en autoriseret vvs-installatør at lave en skjult samling, hvordan vil man så installere vandforsyning til bruser og håndvask armatur, da det er normalt at disse til førelser bliver lagt ind i muren i dag? 
Det klarer VVS'eren ved at trække PEX rørene i føringsrør, som mures inde. Disse føringsrør gør at PEXen kan skiftes. Rørene afsluttes i koblingsdåser, der tjener som overgang mellem PEX og blandingsbatteri eller vandhane.
Rørene føres fra hvert tapsted til en manifold. Der bliver således ingen samlinger på rørene.
Manifold


fase
Firkantet sagt: Når du laver et helt nyt hus, planlægger du at alle aftapningssteder har sit eget rør fra fyret. I ældre huse må du gå på kompromis, og det gøres typisk ved at du laver en slags manifolder passende steder, som du kan komme til via en inspektionslem. Fra manifolden og videre er rørene ubrudte.

Så det kan godt lade sig gøre med lidt planlægning. I dit tilfælde ville jeg føre rørene over loftet, hvis du ikke som Fabrin foreslår, kan fræse en rille i gulvet til de nye rør.

Og uanset lovlighed eller ej: skjulte vandrørssamlinger er som at lege med ilden. Det går godt i mange tilfælde, men når det en sjælden gang går galt, går det ofte RIGTIG galt. Mange penge og ingen forsikringsdækning.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis