Indbyggede spørgsmål i køkken - sokkel spørgsmål for at få låger til gulv.

Hej Lav Det Selv'ere!

Jeg skal til at lave indbyggede skabe i mit køkken i lejligheden.
Det er gulv til loft skabe og jeg har godt 3.20m til loft, så det bliver nogle store nogle. Men den side der skal laves indbyggede skabe på kan maksimalt være 30cm dyb, da vi har fået etableret en altandør.
Jeg vil bygge det af modulerede IKEA (Metod) elementer, hvor til jeg har et par spørgsmål i forhold til soklen.

Jeg vil gerne have at mine skabslåger maksimalt er 1cm over gulvet, om muligt mindre, men jeg skal lige sikre mig at gulvet ikke er alt for skævt. Ideen er at det skal se ud til at skabslågerne går til gulv.
IKEA metod elementer er bygget som en kvadrat hvortil lågen går til bunds på skabets bund, som så mange andre. Hvad tænker I er den smarteste tilgang for at sikre mig at den sokkel jeg bygger kan skabe et look hvor lågerne går til gulv; jeg ser to løsninger:

Løsning ét er at bygge en sokkel der er 0,5 / 1cm høj - men jeg ved ikke hvor "stærk" en sådan sokkel bliver? Her vil jeg dog nok få nogle låger der som min. går 1 cm over gulv.

Løsning to er at droppe IKEAs bundplade, skære noget af siderne på skabet, også lave min egen bundplade, som jeg sætter fast til siderne med nogle beslag og evt. skruer eller dyvler. i.e. forkerte skabets sider med 5 eller 8 cm alt efter hvor stor en sokkel der er nødvendig at lave? Alternativt kunne det være at skære af toppen af skabet istedet, og lave en anden topplade selv, da de skabe der skal ovenpå, for at få skabene helt til loft, jo bliver sat fast på væggen og ikke på højskabet (det nederste skab) og derved undgår jeg unødvendig vægt?

Håber det giver mening for nogle af Jer herinde der kan rådgive :) 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Udlæg klodser på gulvet således at du får udjævnet eventuel skævhed. Sørg for at der er klodser i hvert hjørne af skabet. Giv klodserne en skrue, så de ikke flytter sig. Monter skabene.

Herefter kan du lave en fuge under skabet i de 5-10 mm du ønsker.

Top- og bund skab skrues sammen og begge skrues også til væggen.
Det var en god ide. Så istedet for sokkel, så bare købe mig en pose Knudsen klodser, få bundet af skabet til at være i vatter hele vejen hen, skrue dem fast i gulvet, også snakker vi måske et par få milimeter jeg eventuelt kan lave med en fuge? :)
God ide Jens! 
1 cm er ok men det er en rigtig dårlig ide at have lågen så tæt ved gulvet som et par milimeter. Der skal også tages hensyn til eventuel skævhed ud i rummet når lågen svinger ud.
I øvrigt er en sokkel lige stærk om den er 10 eller 100 mm høj. Det er jo tryk nedad den skal holde til.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som Jens siger.. Du kan måle det hele ud, og lave alle klodser inden du sætter skabene... Giv dem en skrue eller lim dem fast til gulvet.. :-) .. Så kan du helt selv bestemme hvilket højde du vil have :-D ... 

hej......i stedet for Knudsen klodser, hvad med at bruge glas opklodsninger  ?  de fås lige fra 0,5 mm. til 5-6 mm. i
tykkelsen.

mvh/Br…..dan.49
hej hahc
det var lige dem jeg havde i tankerne.
håber det lykkedes for dig....GOD ARBEJDSLYST

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis