Dampspærre montering ved hanebåndskasser

Hej alle,

Ifm. totalrenovering af min 1. sal, er jeg nu ved at lave hanebåndene om.

Der monteres nyt hanebånd ca. 10cm højere oppe + krydsfiner trekanter på hver side af spær, og slutteligt en krydsfinerplade på undersiden for at "afslutte" den trekantede kasse i kip. Løsningen er blevet anbefalet af en statiker, efter vi har undersøgt mulighederne for at hæve hanebåndene.

Jeg er dog i tvivl om hvordan jeg senere i processen skal lukke til med dampspærre.

På de to billeder har jeg illustreret de to løsninger jeg ser, men hvilken skal jeg vælge, eller en helt tredje?

1. Montere dampspærre hen til kassen og slutte den tæt mod krydsfineren med dampspærre klæber eller dampspærre tape.
2. Montere dampspærren førend jeg laver hanebåndene om, således den kan ligge under kassen.

1. Løsning er den lettest ift. de forskellige arbejdsgange, og jeg har kunne læse mig til at krydsfiner som udgangspunkt kan fungere som dampspærre. Hvis jeg kan få tætnet mellem de to trekanter og bundstykket der sættes på, så er det vel ok, eller? Det er denne krydsfiner der benyttes.

2. Løsning virker som den teknisk korrekte løsning, men når krydsfiner trekanterne skal fæstnes til spærene, vil der blive mange perforeringer af dampspærren.

Har i forslag til hvad jeg bør gøre?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal vel også noget isolering ind. Så hvis de brædder vi ser er taget, så skal der først være 50 mm luftsprække, udluftning både i bund og top, 300 mm isolering, DAMPSPÆRRE og så yderligere lidt isolering.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@av elmand: ja, det har jeg blot ikke fået illustreret på billederne. Men korrekt, der kommer til at være ventilationsspalte på indersiden af den træbeklædning du kan se, derefter isolering, dampspærre og installationsvæg med lidt isolering.

Det betyder vel at løsning 2 ikke er mulig, da dampspærren vil komme ud på den kolde side når den skal føres bag omkring kanten på krydsfineren. Så er spørgsmålet blot hvordan jeg sikre at samlingen mellem krydsfinerpladerne er helt tæt. Om det er nok med trælim og dykkere, eller om det evt. kan limes med dampspærre klæber eller lignende.

@kovas: det er for at stivne den øverste del af spærrene ved kip. Der er tale om et gammelt hus, hvor spærrene er bygget i genbrugstræ. I forbindelse med at jeg ønskede at hæve hanebåndene, har jeg fået anbefalet af sætte krydsfiner på for at styrke konstruktionen.
Ok, det er jo ellers spærdelen under hanebåndet som bliver længere og dermed svækket når man flytter det op. Kan de trekanter opveje den mulige ekstra nedbøjning når hanebåndet flyttes op?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Korrekt. Skunkstolperne er netop (førend hanebåndene ændres) blevet flyttet. Mellem gammel skunkstolper og hanebånd var der før et varierende spænd grundet forskellig rumbredder i de to værelser på 1. salen. Det længste spænd er nu reduceret med 8cm.

Derudover er spærene blevet behandlet mod borebiller (efter anbefaling fra dette forum) og et enkelt spær der er i dårlig stand, bliver forstærket med et ekstra stykke spærtræ.

Det er lavet efter vejledning fra en bygningsingeniør som også har haft løsningen forbi en statiker, så jeg antager de ved hvad de snakker om
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis