Regler om bygning i skel

Hej.
Næste ting i undersøgelserne før projekterne startes: Regler ang. bygning i skel

1) Legetårn, hvad tæller det som i bygnings regulativerne?
1.1) Må jeg bygge et legetårn i forlængelse af en 12m garage/værksteds bygning, eller kommer det til at tælle som én lang sammenhængende bygning?
2) Hævet terrasse, gulvet kommer til at være ca. 120cm over jorden på min grund, plus rækværk, men min grund er ca. 30cm over naboens. Må jeg i det hele taget lave min terrasse helt ud til skel, og fylde hele arealet mellem hus og skel?
2.1) Hvis ja til 2), må jeg så lave en pergola med et træ skelet til at bære en vin ranke som tag?
2.2) Må jeg lave espallier med vinranken hen mod naboen, og hvor høj må det i givet fald være?

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et legetårn må placeres mod skel i max afstand af 2,5 m og 2,5 m højde. Selv om dette bliver opfyldt, må der ikke være indkig til naboen fra tårnets platform. 

 

§ 179    
For opholdsarealer i det fri, der er hævet mere end 0,30 m fra terræn, udestuer, udvendige trapper, altaner, skorstene, tagterrasser, svømmebassiner samt solcelleanlæg eller solfangere og lignende, gælder følgende afstandskrav:
1) 2,50 m fra skel mod nabo, vej og sti ved fritliggende enfamiliehuse, tofamiliehuse og dobbelthuse.
2) 5,0 m fra skel mod nabo, vej og sti ved sommerhuse.

https://bygningsreglementet.dk/Tekniske-bestemmelser/08/Krav/168_186

Mon et legetårn kan kategoriseres som et opholdsareal, eller falder under de øvrige kategorier? 

Elektronikteknikeren
Hmm. Det lyder til det er væsentligt mere kompliceret end "som så", at få gennemført de planer vi har for diverse projekter.

Kan man så omgås de regler, ved at få skriftlig samtykke fra nabo ejendommene?

 

Steensen skrev den 05-08-2020 11:36:54

Hmm. Det lyder til det er væsentligt mere kompliceret end "som så", at få gennemført de planer vi har for diverse projekter.

Kan man så omgås de regler, ved at få skriftlig samtykke fra nabo ejendommene?

 Sandsynligvis ikke. De næste ejere af naboens hus vil nok ikke acceptere det, men spørg hos kommunen.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Annonce
Man kan altid omgå regler. Hvis du får ok fra naboer så risikerer du nok ikke nogen anmeldelse derfra. Men det bremser ikke kommunen hvis de er emsige / opdager det.
Jeg har haft kommunen i røret fordi de skulle have en forklaring på " et rundt byggeri " som kunne ses på google satellit foto. Det er en stor parasol, godt nok beklædt med stråtag og støbt fast, men det var så ok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hævet terrasse liggende 1,5m over naboens grund i skel. Glem det. Det får du ingen naboer til at gå med til.
Men du kan jo spørge naboen om du må købe noget af dennes grund, så skel kan flyttes.
Så har jeg snakket med kommunen.
Da den aktuelle terrasse ligger ind imod naboens indkørsel, og hans terrasse ligger langt væk, så er de ikke helt afvisende for jeg kan få lov.
De påtaler dog at jeg ikke må lave "master til solsejl" eller "markisse", selvom de kun er monteret ind imellem, så vil det højst sandsynligt resultere i en afvisning.Etablerer jeg derimod "bare" en pergola med klatre beplantning, skulle det ikke være et problem.
De påtaler der ud over også, at hvis terrassen er lavet med henblik på langvarig ophold, tæller det ned, mens en terrasse med henblik på "at kunne komme fra A til B", vil have større sansynlighed for at få en bygge tilladelse.
Så jeg skal igang med at lave en skitse af mit projekt, og så sende det ind med en ansøgning om bygge tilladelse. Så vil de hurtigt kontakte mig hvis det er "helt ud i hampen", og komme med forslag til hvad jeg kan gøre anderledes for at forbedre chancen for at få en tilladelse.

Mht. legetårnet, så er de totalt ligeglade med hvordan den er, så længe den ikke er lavet med henblik på at være tilgængelig for offentligheden, så kan jeg bygge mit legetårn som jeg lyster, også selvom jeg er højere end 2.5m i skel.

 

https://www.bolius.dk/pas-paa-dit-legehustaarn-kan-vaere-ulovligt-29143

 

uldal skrev den 08-08-2020 05:04:23

https://www.bolius.dk/pas-paa-dit-legehustaarn-kan-vaere-ulovligt-29143

 Citat fra artiklen:

Tjek reglerne for legehus og legetårn i din kommune.
Om et legetårn er placeret ulovligt kan være forskelligt fra kommune til kommune, for det afhænger af, om kommunen vurderer, at der er tale om et skur eller opholdssted frem for et legeredskab.

Det er så det jeg har fået at vide, at i Horsens tæller det som lege redskab, og så længe det ikke er offentligt tilgængeligt, er det ligegyldigt i forhold til 2.5 meters reglerne.

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis