Skifte motor på Stiga Villa

Hej. Motoren gik idag på min gode gamle Villa. Det lyder som om stemplet er ødelagt og pejlstangen bare kører rundt i en gang metalstumper. Den satte sig i sidste uge. Og jeg fik den så igang igen, men efter 10 min sagde det, først høje omdrejninger og hvid røg og så klonk !

Nå men jeg har en ide om at skifte motoren på den. Jeg kan se at man kan få en brugt til 1500kr. Men man kan også få helt nye til omkring 2000.

Den jeg har nu er 13hp. Kan mindre gøre det? 

Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg køber?

Passer de fleste lodrette motorer på? Hvad med udstødning og ledningsnettet. Vil det passe på ?
Tak

 Vh.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal være opmærksom på at finde en, med samme diameter aksel.
For at gøre det ekstra svært, findes de både i mm og tomme mål.

Ved ikke med en mindre motor, havde selv for nogle år siden en Stiga park, med en 12,5 hk motor, synes den havde rigeligt at lave, men det var også med bioklip.

Ledningsnettet er relativt nemt, den tykke ledning fra startrelæ til starteren, styrestrømmen fra nøglen går jo ned til startrelæ, som typisk sidder på karossen.
Så er der ladeledningen til plus, samt stelforbindelser.
Og evt en ledning til ventil på karburatoren...

Vi prøver igen, i morgen --
Ikke den store udstødning, men flange og huller passer med næsten garanti fra den gamle til den nye, ellers ville jeg da bare køre med den der sidder på den nye motor. På min har der aldrig siddet den store udstødning på, kun den lille og jeg vil sige, at det er ikke motoren der larmer, men derimod skærebordet, der er knivene (2 stk) nemlig forbundet med hinanden via en tandrem og den larmer.
Finn Gevind skrev den 04-08-2020 11:17:50

Ikke den store udstødning, men flange og huller passer med næsten garanti fra den gamle til den nye, ellers ville jeg da bare køre med den der sidder på den nye motor. På min har der aldrig siddet den store udstødning på, kun den lille og jeg vil sige, at det er ikke motoren der larmer, men derimod skærebordet, der er knivene (2 stk) nemlig forbundet med hinanden via en tandrem og den larmer.

 Tak Finn


 Vh.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis