Nedklipning af vin i udestue

Vi har en ca. 30 år gammel, stor og flot vin i vores udestue der dækker hele loftet. Den er vi glade for. Taget i udestuen skal skiftes og tømren vil gerne have vinen beskåret dertil hvor stammerne begynder at nå loftet. Mine spørgsmål er nu: Er det for meget - kan vinen overleve? Hvor lang tid kan den mon være om at nå sin nuværende størrelse?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at spørge her havenyt.dk/forum   så vil Lars som er vin ekspert give jer gode sagligr råd...........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 03-08-2020 17:12:40

Prøv at spørge her havenyt.dk/forum   så vil Lars som er vin ekspert give jer gode sagligr råd...........

Det gjorde han og tak for henvisningen.

Svaret var at den godt kan klare en hård tilbageskæring og at den vil gro hurtigere ud end da den voksede op da den stadig har sit store rodnet.
Og mon ikke også han kom ind på tidspunkt for nedskæringen. Det skal være ca. imellem jul og nytår. Hvis man gør det på andre tidspunkter vil der løbe saft ud i ugevis.
Jeg har dog reddet en gren som jeg skar om sommeren. Den var på ca. 10-12 mm tykkelse og jeg brændte den klippede ende i 10-15 minutter med gasbrænder før blødningen aftog.
De grønne skud der kommer hele sommeren kan sagtens tåle beskæring det er de brune hovedgrene/stammer der ikke lukker af.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det der med jul og nytår beskæring af vin hører fortiden til , du kan beskære året rundt...........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Erik har ret - du risikerer kraftig blødning hvis du beskærer hovedgrene hvor saftstigningen er størst - altså i starten af vækstsæsonen.

Årsskuddene kan du beskære hele vækstsæsonen, alligevel er det sikrest at vente til ultimo juni hvor frugtsætningen er tydelig.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Tak for uddybningerne. Vi kommer alligevel til at udsætte projektet til druerne er høstet og det lyder som om vinen godt kan klare det. Lars kom faktisk ikke ind på et tidspunkt, men vi har da selv observeret at hovedgrene efter beskæring bløder en del når de bliver beskåret på det forkerte tidspunkt.

Vi har små børn der har enormt meget af at se hvor tingene kommer fra, hvornår man kan høste og alt andet i processen, så jeg gør en del for ikke at sætte disse muligheder over styr.
Så har du nu en gylden chance ved at lærer børnene hvordan vin beskæres så frugtsætningen er optimal. Børn lærer lynhurtigt.

… og så har du også gratis gartnerhjælp.  
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vinen på billedet ser ellers særdeles velplejet ud. Det er ellers en af de vækster der skal holdes skarp i ave, Ellers fylder den udestue / drivhus i løbet af få sæsoner.
Når så taget er skiftet og vinen skyder til næste år, så skal du jo starte forfra med at bestemme hvilke grene der skal klippes og hvilke du vil bevare som hoved grene ud i de 3 - 4 " rum " som vinen skal dække. De grønne grene bindes op og drejes ind i den retning / facon man ønsker. Når først de er blevet brune og stive så kan man ikke flytte ret meget på dem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis