Udgravning af kælder

Oplæg:

Jeg skal i gang med anden fase af mit kælderprojekt. 

Beskrivelse:

Jeg skal denne gang have renoveret ca. 70 m2 af vores kælder. 

Indledningsvis skal jeg have understøbt fundamentet med en ca. 40-50 cm. 

Efterfølgende skal der fjernes 30-40 cm af de eksisterende gulv og jord. 

Så skal der isoleres, udlægges armeringsjern og gulvvarme. Slutteligt skal der støbes. 

Spørgsmål:

  1. Hvad bruger I til at understøbe med. Jeg har selv brugt Weber Ekspanderende element beton. Men synes det er en temmelig dyr løsning. Derfor er jeg på udkik efter et alternativ. 

  1. Jeg har hørt at nogen har anvendt en mammut tørstofsuger til at fjerne grus og slagger med. Kan den læsning anbefales, hvad kostede det og kende I nogen som kan anbefales. 

  1. Sidste ting, letvægtsbeton EPS 360, overvejer at bruge dette i stedet for almindelig beton. Den højere pris udlignes nærmest af tiden der spares ved håndteringen. 

Ser frem til jeres svar😃
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ad1.

lav en forskalling og understøb med traditionel beton indtil et par cm. under bestående fundament - støb herefter de sidste par cm. med element beton.

Ad3.
EPS360 koster 4000 kr./m3. hvor en normal flydebeton koster under 1000 kr. leveret.


/K

Du kan grave ned under din sokkel i højst 1 m bredde. Din grøft bliver nok lidt bred ind imod kælderrummet, så sætter man blot en plade ned. Bag denne stampes lidt jord ned samtidig med at man fylder op med beton på den anden side. Pladen kan så graves fri dagen efter.
Der bruges et par armerings jern på 120 - 130 cm som stikkes ud i jorden til begge sider. ( De kommer så frem når næste etape graves ud). Du fylder op, og vibrerer helst betonen. Så skrabes fri så der er ca. 2 cm op til gl sokkel. 2 dage efter fyldes det med element beton.
Du kan godt have flere sådanne 1 meter søjler under opførsel samtidig hvis du har ca. 3 m imellem. 1 uge efter kan du tage 1 m til hver side af sådan en søjle.
Den beton du understøber med skal du selv blande. Det er ikke muligt at bruge så meget på en gang som beton bilen kommer med.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Igen tak for et godt input

Betonen til understøtningen kører I med Alm støbemix 0-8 og så 1/4 del beton eller?
Ja en Mamut suger kan være en fin løsning, ring til et lokalt slamsuger firma for priser.
Men hvor i landet, det afhænger prisen jo også en del af..
Som jeg lige husker koster en almindelig slamsuger ca. 1500 kr i timen ( her i midtjylland), manutten koster nok lidt mere, så er der kørsel, og bortskaffelse af det opsugede.

Så nok en lidt dyr løsning..
et transportbånd kan jo lette en del, hvis du da ikke allerede har det.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis