hvor store sikringer på et 400V udtag.

Jeg har en garage hvor der lige nu "kun" er 230V udtag, men jeg har brug for at monterer noget udstyr der skal forsynes med 400V. Heldigvis er det kabel der er trukket under jord, fundamenter osv. (og dermed ikke er lige til at skifte) et 5 leder, så derfor kunne jegvel godt få det koblet om til en 400V forsyning i min tavle tænker jeg.(ville få en elektriker til at gøre det, det vil jeg ikke selv have fingrene i).

Problemer er imidlertid at det kun er 1,5 mm2 kabel der er brugt, og så vidt jeg ved må der derfor maks. bruges 13 amp sikringer.
I udstyrets datablad står der at det skal forsikres med 3x16 amp, og så går den jo ikke, men omvendt står der også at det har en effekt på 12 kW.

Ud fra hvad jeg selv har kunnet grave mig frem til på nettet omkring udregnings metoder etc. burde det jo så betyde at udstyret trækker 12000/(400x1,73)=17,34A og hvis det er ligeligt fordelt burde jeg jo så være nede på 17,34/3 = 5,8A pr. sikring, og så er der vel ikke noget problem?

Så derfor burde installationen vel godt kunne lave med 400V og 13A sikringer forbundet med 5X1,5mm2 og det hele burde fungerer, og hvis der er noget der ikke fungerer er worst case vel at sikringen ryger fordi der bliver trukket for meget (hvis andet udstyr bruges samtidig på samme gruppe). eller hvad ?????

Må man overhovedet lave en 400V installation på denne måde ?
Er kravet i databladet om 3X16A bare fordi det normalt er det man laver (med 2,5 mm2 kavel) ???

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke,vil igennem en større dimensionerings udregning det tager vel caa. En lille halv times tid for der skal slås op i en del tabeller samt laves en del udregninger, der er kommet væsentlig større krav til dimensionering. Alt dette kan læses i den standard der hedder ds 60364, men den koster en del så den er primært professionelle der har/skal have adgang til denne. Man kan dog undgå dette ved at følge en hurtig dimensionering som sikkerhedstyrelse har udsendt du kan læse den på sik.dk. g kan se at kravet faktisk er 4 mm2 ved 16A 
Spørge Jørgen, sådan kan du ikke regne strømmen ud. 12kW/0,692kV= 17,34A. De 17,34A er i hver fase og skal ikke deles med 3. Så hvis du vil gå med livrem og seler, så hedder det 20A forsikring. Hvis du vil bruge det nuværende kabel, så kikker du på hvad det er sikret med. I gamle dage måtte dit kabel sikres med 13A.

fase
Prøv lige at komme lidt nærmere ind på hvad det er for et apparat. Er det kompressor kan det ikke lade gøre, er det svejser kan det måske da du ikke altid kører på fuld blus.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis det en kompressor, og det er lige er på kanten af hvad sikringerne kan klare, kan en softstarter, eller en frekvensomformer, ofte løse problemet da startstrømmen kan reduceres en del.

Vi prøver igen, i morgen --
Lige bestemt ved kompressor er en softstarter lidt problematisk. Der er trykløs i afgangs røret for lettere start, og lige så snart der er kørt et par omgange så kommer trykket op.
Men det jeg tænkte på var ikke så meget start strømmen men de 12 kw. som jo skal være til rådighed fuldt ud ved motor drift. Ved en svejser derimod er der en faktor på hvos længe man kan svejse uden pause.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
S. Fabrin skrev den 03-08-2020 18:59:32

Spørge Jørgen, sådan kan du ikke regne strømmen ud. 12kW/0,692kV= 17,34A. De 17,34A er i hver fase og skal ikke deles med 3. Så hvis du vil gå med livrem og seler, så hedder det 20A forsikring. Hvis du vil bruge det nuværende kabel, så kikker du på hvad det er sikret med. I gamle dage måtte dit kabel sikres med 13A.

 Ok, det var netop derfor jeg spurgte og ikke stolede på min egen udregning. Det jeg ikke kunne få til at passe var at udstyret på hjemmesiden var angivet til 12KW, og skulle forsynes med 3X16A, og hvis man laver det regnestykke du har lavet ovenfor ville det jo så betyde at sikringerne røg. 

Da jeg nærlæste databladet fandt jeg dog frem til at der var en fejl på hjemmesiden, og de 16A vedrørte en mindre model med lavere effekt, og at den med 12kW skulle bruge større sikringer, og så passer det jo noget bedre....
ev elmand skrev den 03-08-2020 19:39:18

Prøv lige at komme lidt nærmere ind på hvad det er for et apparat. Er det kompressor kan det ikke lade gøre, er det svejser kan det måske da du ikke altid kører på fuld blus.

Det er en gennemstrømsvandvarmer så der kan laves varmt vand til et bad. Har dog nok fundet en løsning (se nedenfor)

 

Så tror jeg at jeg har fundet løsningen og kan få varme på mit udendørs bad og varmt vand i garagen. jeg har fundet denne her hvor den lille model burde kunne leverer varmt vand nok til et varmt (eller måske bare lunkent/ikke koldt) bad. Den kan kører på 3x13A ved den lave indstilling, og så kan jeg klarer mig med det 1,5mm2 kabel der ligger da det allerede er lavet med 13A sikring og det derfor burde være lovligt da det ikke er en ny installation. lyder det ikke rigtigt ????

Og med hensyn til om det så giver mening med "reduktion" fra 13 til 10 A på kablet i henhold til regler, så forstår jeg det sådan at det bl.a. skyldes risikoen for at kablet bliver for varmt når det ligger i en isoleret bygningsdel, mit kabel ligger jo i lige linje fra en kælder (boret ud gennem kældervæggen) og til ydersiden af garagens fundament og fuldt nedgravet, så det må vel være det man kalder gode forhold for at komme af med varmen ???? 

https://www.elvandvarmer.dk/produkt/gennemstroemsvandvarmer-til-sommerhus-lejlighed-kolonihave/?utm_source=Google%20Shopping&utm_campaign=Elvandvarmer%20Google%20Shopping&utm_medium=cpc&utm_term=267&gclid=CjwKCAjwjqT5BRAPEiwAJlBuBdQN7aOZv6UH0QBju8crMUT2Srp9PXS90tfATAva-wJmmpoo6_80qxoCIEkQAvD_BwE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis