Beskæring af øverste tagsten

Hej LDS'ere.
Tag for mange gode inputs, i alle de tråde jeg har læst igennem, i håb på svar.
- dog fandt jeg det ikke.
Vi er igang med at skifte hele tagkonstruktionen, og skal have lagt nye teglsten. Det problem vi står overfor lige nu er, at tagfladens areal fra toplægte til bundelægte ikke stemmer med hele sten. Derfor bliver vi nødt til at beskære nogle af tagstenen, og det er svært at finde information om, hvor det er bedst at gøre det? Øverste sten i top eller bund? (Ligger den så overhovedet fast?) Eller nederste sten, i bunden? (Kan evt. bare males efter beskæring)

Vi håber. at nogle af jer, baseret på jeres erfaringer, kan give os en kyndig vejledning, eller bare nogle gode råd. :)

På forhånd tak!

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Har dine tagsten ikke en vis tolerence, f.eks. 5 mm. Så vil det normalt kunne gå op i hele sten.

Søren O
Hvis ikke der er den tolerance . eller det ikke er muligt at ændre udhæng lidt,  så skal der skæres i stenene.
Det skal være øverste sten. Det er det der ses mindst. Den øverste del skæres af, så næste sten får den rigtige kant at ligge på. Så må der i hele øverste række bores et hul og de skrues fast i lægten.
Jeg fandt lige en vejledning til en fra Randers tegl:
For at opnå det pæneste resultat bør det tilstræbes, at tagfladen går op med et antal hele tagsten.
Det kan gøres ved at foretage mindre ændringer i udhængets størrelse. Kan tagfladens højde ikke deles med et antal hele sten, kan den øverste række tagsten afkortes. Tagstenens øverste ende skæres af, og hver tagsten fastgøres med en rustfri skrue og neopren-skive.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skriv hvilken tagsten I bruger, samt hvad målet er fra overkant nederste lægte, til overkant øverste lægte. Er der lavet tagfod? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også