Saksespær med lav spændvidde på garagebygning

Hej LDS'er ! Jeg er i gang med udvidelse af mit værksted og overvejer i den forbindelse at lave de nye spær som saksespær, for at få den sidste lofthøjde med. Er dog stødt på en forhindring, for ifølge håndbogen TRÆ59 , er den mindste spændvidde i tabellen 5,4 m. Når jeg så tegner mit saksespær op på mit cad/cam med de dimensioner som det gamle gitterspær nu har (kiphøjde og spændvidde) så kommer det til at hvile på enden af spærhovedet og ikke spærfoden , som bogen nu viser. Jeg ved ikke hvor meget man skal hænge sig i det, nu der er tale om mindre bygninger men kunne det lade sig gøre, ville det være lækkert med de ekstra 30 cm.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Kunne du ligge et billede op af tegningen?

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Det oprindelige spær ! Forstærkningerne i enden er sømmet sammen af 20x100 mm forskallingsbrædder som en samling. Har undladt de andre stænger på tegningen. 25 grader taghældning ,Spærvidde 4180 mm og kip 975 mm
Saksespær som jeg nu selv kunne tegne mig frem til. Som du kan se hviler selve enden af spærhovedet på remmen og aner ikke om det vil påvirke styrken, for man skal jo også kunne kravle op og montere taget efterfølgende ;)
Det er der ikke noget forkert i at de ligger af på den måde. Tror der er gået for meget ingeniør i de spær tanker du har

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det er jeg da glad for at høre , de bærer jo som sagt heller ikke vanvittig meget !
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis