Gerigter/indfatninger passer ikke i smig - what to do?

Hej alle,
Jeg skulle til at sætte nye gerigter op i vores lejlighed; men da jeg ellers stolt kommer i gang med min kap/geringssav finder jeg hurtigt ud af at karmen til dørene er helt skæv. Det passer i hvert fald overhovedet ikke når jeg har skåret dem 45 grader i samlingerne.

Jeg ønsker virkelig ikke at skulle til at tage karmen ud og få den i vatter - så er der en anden metode hvorpå jeg kan få mine gerigter til at blive pænt nu hvor de langt fra passer sammen?

Lidt mere forklaring:
Det er en dobbeltdør jeg er igang med at sætte nye gerigter på. Hvis jeg starter med at sætte siderne med en 45 graders snit i toppen af dem, og lader dem flugte med karmen (lige 5mm ind fra yderkarmen) så når jeg kommer til topstykket og giver det perfekt opmåling og skærer det i 45 grader i begge ender, passer det simpelthen ikke sammen. Når jeg prøver at tvinge det sammen, uden at have fastsat siderne, kan jeg se at den ene side gerne vil ind over dør-åbningen, og den anden gerne vil længere væk fra døråbningen.

Hvad er den bedste procedure herfra - hvis man helst vil undgå at skulle til at ty til spartelmasse og andet godt for at replikere gerigternes mønster?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vinkel, waterpas og geringssav spiller bare ikke sammen i et gammelt hus/lejlighed.  

Den ene lodrette gerigt holdes på plads med knæet, mens du markerer skæringspunkt på både den lodrette og vandrette gerigt som du holder med den frie hånd.

Skæringspunkterne opstreges og saves.

Monter den første lodrette gerigt, og gentag proceduren med den sidste gerigt.

Det letter processen hvis du undervejs markerer med blyant på væggen hvor gerigterne endelig skal sidde.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Rantzau,
Tak for dit lynhurtige svar!
Det lyder som den bedste fremgangsmåde.
Så basalt set snider jeg den vandrette ovenpå siden, og markerer så hvor der skal saves.
Og det skal så saves i hånden går jeg næsten ud fra! ;) 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du kan sagtens save det på din geringssav. Du justerer bare saven, eller indfatningen, indtil smigen på saven passer med smigen på indfatningen.

Hvor meget gaber din smig på 45gr?

Hvis det ikke er mere end et par millimeter, så kan du godt sætte den første lodrette op med 45gr smig og så tilpasse smigen på den vandrette, så den bliver tæt. 
Hej hahc.

Det er korrekt. Når du først har prøvet én gang, laver du resten i søvne. Det kan overhovedet ikke betale sig at spilde tid på indstilling af geringssaven - den har jeg pensioneret for mange år siden.  

... og ja - du saver med en passende fukssvans i hånden.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også