Høj luftfugtighed i huset

Hej med jer,

Indledning:
Jeg bøvler med rigtig høj luftfugtighed i mit nye hus. Under byggeriet af selve råhuset havde vi ikke meget regn og der bliv brugt 2 x 9 kW kondenstørre til at tørre huset igennem. Ventilations anlægget er af mærket Nilan 300 komfort. Det er blevet opført af en ventilations firma og der er lavet papir på at indregulering er som det skal være.
Lige pt køre vi på trin 4 af 4 (Højeste trin) om dagen, og om natten trin 3 og det har vi gjort i 6 uger nu. Om dagen har vi også et par vinduer åbne, det kan få fugtigheden ned på et behagligt niveau. Om natten kan fugtigheden blive så høj at min mobil fugtigheds funktion slår til og jeg kan ikke lade min mobil, før jeg har lagt den i ovnen på 30 °C i en halv time ;-)
Vi har til tider op til 78 % luftfugehed om natten, det ligger som regel og svinger mellem 70 og 78% fugtighed.

Problemet:
Jeg har være i kontakt med firmaet og de siger det er helt normalt at fugtigheden er høj om sommeren og at det kan tage noget tid efter opførelse af et nyt hus.
De afviser blankt, at der er noget galt med installationen og indregulering af systemet.

Spørgsmål:
  1. Er der nogle der ved om det er helt normalt? 
  2. Jeg har svære ved at finde noget omkring, hvornår og hvad for nogle forhold der skal til for en Nilan 300 begynder at kondenserer?
  3. Hvad vil folk anbefale mig at gøre?
Jeg kan bare ikke forstå at fugtigheden stiger om natten, når vi f.eks. har en inde temperatur på 22 grader og en ude temperatur på ca 10-12, det er en høj delta temperatur, som burde gøre at ventilationsanlægget kondenserer og fjerner en del af fugten fra indblædsningsluften. (Er godt klar over fugtigheden er højre om natten, men den er stadig lavere end fugtigheden i huset )

Dokumentation fra Nilan:
Brugervejledning
Montagevejledning
Teknisk dokument
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på GDS.
Det hjælper ikke at blæse en masse luft ind i huset, hvis luftfugtigheden udendørs er højere. Hold øje med udendørs fugtig og tilrettelæg det store luftskifte efter det.
På dmi.dk kan du søge på din egen by. Ud for de enkelte dage kan du se forventet fugtighed.
Hvis du hurtigt vil have fugtigheden ned, så på med nogle affugtere, og skru ned for ventilationen.

Søren O
Det er opvarmning af luften der sænker fugtigheden indendørs. Så selv om der er dis og meget fugtig udenfor om vinteren så bliver det alligevel tør luft om vinteren når det opvarmes.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Her i sensommeren stiger ude luftfugtigheden markant , især om natten er den relative luftfugtighed tæt på 100% , den absolute tørreste luft har vi sidst på vinteren og i foråret da den absolute luftfugtighed kan være  tæt på 0 , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Synes det lyder som om huset ikke er blevet tørret ordentligt. Det er altså pænt store mængder vand der skal fjernes.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis