Bore nye huller i sokkel til krybekælder ventilation

Der er en bemærkning i tilstandsrapporten til vores hus om at udluftningen til krybekælderen er utilstrækkelig, og derfor kunne jeg godt tænke mig at forbedre ventilationsforholdene. Det drejer sig om et hus fra 60’erne.

Er rimelig grøn på gør-det-selv området, så er det muligt simpelthen at bore ind udefra, og så sætte en form for rist på, og hvilke ting skal jeg være opmærksom på? Og nogen ideer til hvilken type håndværker bør jeg sætte mig i kontakt med til sådan en opgave?

Der er allerede nogle sokkelriste som er placeret helt i toppen af soklen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at kende forholdene vil jeg da mene det sagtens vil kunne lade sig gøre. Inden du ringer til nogen skal du nok lige have tænkt over hvor mange huller?, hvor de placeres?, og hvad kan du få af riste der vil passe. Der burde være et rimeligt udvalg af riste i 80-100mm.
Så skal du finde en mand med et kernebor. Det kan være et firma der laver diamantskæring og -boring, men det kan også være en lokal vvs'er, de har som regel også udstyret. Og så kunne du jo hjælpe dig selv og ham ved at en ordentlig forlængerledning og en vandslange klar til det aftalte tidspunkt.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg havde samme problem, jeg har et hus fra 1959, med støbt sokkel.
Jeg lejede et 100 mm kernebor hos den lokale materiel udlejning ( Cito)
Det var der ikke de store problemer i, købte nogle aluriste som passede til hullerne.
Jeg borede 5 huller...


Vi prøver igen, i morgen --
mange tak for svar. Har et par opfølgende spørgsmål:
1) er det muligt at lave aflange åbninger, a la de murstensformede riste som typisk ses på gamle huse? Problemet med runde huller er at der er meget lidt sokkel ned til tærren, og der skal jo gerne være en 10cm fra hul ned til terrænet

2) når man borer helt oppe i toppen af soklen, hvordan Kan man bedst sikre at man ikke borer ind i bærende dele af gulvet, bjælker og lign

3) er det nødvendigt at have en svag hældning på gennemføringerne, for at forhindre evt slagregn i at løbe ind
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis