marinegear

Hej
Er der nogen der kan forklare mig konsekvensen af at går fra et marinegear med udveksling 2:1, til der har en udveksling på 2,63:1 ????

mvh lars
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din båd bliver lidt mere lavgearet. Hvis din motor på nuværende tidspunkt ikke er max belastet ved topfart, vil den med den anden gearing sejle langsommere. En anding skrue med større stigning kan kompensere for den lavere gearing.

Søren O
hej søren
tak for respons
Vil det sige at, den bliver mere "sej" trækkende, altså trækker letterer gennem sø ect ect, men ved fladt vand skal have flere omdrejninger for at sejle med samme fart. Pt ligger vi på 5-6 kn ved 1500 omdrejninger på fladt vandt. Har du et bud på hvad vi skulle op i omdrejninger for samme fart v. 2,63 udveksling ?
Mht. skrue. Har du et bud på hvor meget mere hældning jeg evt skal have på skruen ?

mvh
Når det er den deplacements båd, kan det være svært at regne på en egnet propel.

Men kender du stigningen på din nuværende propel, kan man jo regne lidt på det.
Den mest sikre måde, er at forsøge med den nuværende propel først, så har du noget at gå ud fra.
Så vil du nok også kunne få ændret stigningen på den gamle propel, så den passer, det kan du få lavet eks. ved Kosør propelfabrik.

Hvis vi nu estimere at du har en propel på nu med 7" stigning
(nedenstående er bare et regneeksempel, så tag det med alt mulig forbehold)
Så vil båden med nuværende gearing, 1500 o/m og en fart på 5,5 knob, så vil der være et propelslip på knap 27%
Vil du opnå samme fart ved samme omdrejninger, med den nye gearkasse, skal du op i en 9" propel, ved samme propelslip %

Men skift gearkassen, og test med den oprindelige propel, og find geren stigningen på den, det er den mest sikre metode.


Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du blot skifter gearkasse, så skal du ved dit eksempel have flere omdrejninger på motoren for at opnå samme fart. I stedet for f.eks. 1500 omdr/min skal du have 1500 / 2 x 2,63 = 1972 omdr/ min.
Det synes jeg er en for stor forskel, så du bliver nok nødt til også at ændre skruen hvis du absolut vil montere denne gearkasse.

Søren O
hej søren og jens
Tak for jeres input.
Jeg har forstået pointen :-)
Så jeg lukker tråden her.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis