Erfaringer med trætjære efterlyses

Hej med jer alle

Jeg er igang med mit garageprojekt og er lidt lun på at anvende en trætjære overfladebehandling, men savner nogen med lidt erfaringer. Jeg havde tænkt at farve trætjæren sort eller meget mørk er der nogen der har erfaringer ???

Rygterne vil også vide at trætjære i sveriger er meget bedre end den hjemlige, er der nogen erfaringer ??

Har due erfaringer med trætjære så skriv lidt om dem !!

Hvordan sikrer man at overfladen tørrer ind så man kan færdes rundt om garagen uden at blive fedtet i´nd i trætjæren ??

Venligst Njord

MVH Njord
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mig bekendt er det ikke til at købe rigtig trætjære i Danmark. Jeg får at vide i byggemarkeder, at det ikke må forhandles. Det skulle være ret giftigt! (Men det lugter dejligt.)Det som de handlende tilbyder er asfaltprodukter.
Jeg har tidligere altid brugt tjære til bindingsværk. Og jeg er af den opfattelse, at der ikke findes noget moderne middel, som er mere effektivt. Der findes i Sverige og Norge adskillige århundredgamle træhuse, som alene er behandlet med gammeldags trætjære.
Vil meget gerne vide, hvor det eventuelt kan fås i Danmark(???)
Venlig hilsen Mogge
Det er rigtigt, at trætjære ikke længere anvendes særlig meget i Danmark, desværre! Det kan dog købes hos en del tækkemænd, som køber det direkte fra producenterne. Alternativt må I tage en tur over Sundet for at hente det - bestil evt. via nettet i et svensk/skånsk byggemarked!

Indfarvning vil jeg fraråde, da resultatet sjældent bliver helt ensartet. Nyd i stedet, at træværket bliver lidt mørkere for hver gang, det bliver behandlet - med tiden når man fram til en mørkebrun nuance, der er tæt på sort.

Produktet er ikke farligere end asfalttjære, det er kun fordi "man" ikke ønsker konkurrence, at det er lidt vanskeligere at få fat i. Til gamle bygninger og til bindingsværk må man aldrig, aldrig benytte asfalttjære - det er den sikre vej til hurtig nedbrydning af træværket.

Med venlig hilsen

Julius
Check denne hjemmeside ud: www.idepro.dk/fyravindar
Her kan du både købe forskellige trætjæreprodukter og få en grundig indføring i produktet
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
På videnscentret Rådvads hjemmeside ligger en masse gode informationer om trætjære. www.raadvad.dk, brug evt. søgefunktionen for at se en oversigt over artiklerne der.

God arbejdslyst ;-)

JanF / www.NetArkitekten.dk
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hej
du efterlyser trætjære, det skulle kunne købes i byggemarkedet, BORUPS trætjære,eller
LION trætjære,udvundet af fyrretræ fra de svenske og finske skove,det skal/kan fortyndes med linolie 1:1,evt. tilsat sikkativ, tørrelse,

mvh
ho

hning
Annonce
Hej!

Jeg ledte også forgæves efter finsk trætjære som skulle være det allerbedste.

Men jeg fik et tip, og jeg fandt det ret billigt i skibsprovianten i Vordingborg. Prøv at kigge i den nærmeste havn.

Den giftige tjære er stenkulstjære som man ikke længere må bruge, men som har været meget brugt til bindingsværk. Det har den ulempe træet ikke ånder igennem, det går fint med trætjære.

Trætjæren beskytter primært mod sol, så bland med lindolie.

Jeg har brugt det 1 gang til en overdækning. Der kom en byge bagefter, og vandet lagde sig ligeså fint i perler oven på træet. Jeg gir ikke stolperne, da jeg ikke tror at det nogensinde tører, og altid vil smitte af.

MVH Porsby
Jeg har or noget tid siden kigget på nettet efter trætjære, og fundet nedenstående link, hvor de sælger trætjære. www.linolie.dk/

god fornøjelse.

Ivar

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Peter

Det har du næsten ret i jeg mangler kun lidt inddækninger omkring portene, men indput er altid velkomne. Det skulle jo undre hvis jeg ikke startede på et nyt projekt. Og nu er knægten jo blevet 1,5 år så han MANGLER jo et legehus .....

Tak for linket. Men det bedste sted at droppe et link er faktisk på link siden lidt længere nede i hovedmenuen

Venligst Njord wink

MVH Njord
Hos www.morsmaling.dk kan du købe trætjære i forskellige kvaliteter og farver.
Trætjære har været beskyldt for meget forskelligt skidt, men en stor fællesnordisk undersøgelse af trætjære har vist, at trætjære fungerer fysisk og ikke kemisk, hvilket vil sige, at trætjære ikke er et biocid og derfor heller ikke skal godkendes som sådan. Rapporten med foranstående konklusion skal behandles på et møde i EU-kommisionen i dagene 13-15 marts, hvor trætjæren forventes endeligt frikendt.
mvh.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også