Misfarvning bag tapetet

Jeg har fundet spor efter skimmelsvamp da jeg fjernede noget tapet. Formen passer med en sengegavl men må være af ældre dato, da der ikke har stået en seng i hvert fald i fem år. Der er ikke fugtigt og tapetet som jeg tog ned havde heller ikke tegn på skimmel.

Det er uklart for mig om sådan en misfarvning stadig kan indeholde svampesporer og jeg har ikke haft held med at vaske det væk. Så jeg overvejer at banke pudsen ned for en sikkerheds skyld. Kan jeg i så fald nøjes med at fjerne det berørte område eller bør hele væggen laves forfra? Kan jeg fylde hullet med en spand sandspartel eller skal jeg til at blande mørtel?

Tak.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er typiske tegn på skimmelsvamp, og det bør du kunne vaske af med brun sæbe. Kun hvis skimmelsvampene er trængt ind i pudslaget bør du reparere det berørte område. Resten af væggen er ikke berørt.

Samtidig bør du undersøge årsagen til skimmelsvamp. Typisk er der utilstrækkelig isolering og ringe udluftning i rummet. Det bør du også få bragt i orden.
Brun sæbe? Tak, den kendte jeg ikke – det vil jeg starte med at prøve.

Kan jeg konstatere om skimmelsvampen er trængt ind i pudslaget på nogen ikke-destruktiv måde?

Årsagen er jeg sikker på skal findes i at en tidligere ejer har haft et soveværelse uden tilstrækkelig opvarmning/udluftning og så en seng klos op ad væggen. Huset er fra 50'erne, så det kan potentielt være endog meget længe siden. Jeg anvender ikke værelset på den måde, så jeg vil mene at udviklingen er stoppet; men jeg ville gerne af med den gamle skade.
Jeg ville vaske det grundigt af med Rodalon til indendørs brug, - sikre mig at det er helt tørt igen, og sætte nyt tapet op. Og så iøvrigt ikke bekymre mig mere om det, for noget sådan findes et eller andet sted i næsten samtlige gamle huse, - mange ved det blot ikke, netop fordi det er gemt bag tapetet.
Men hvis du vil banke pudsen af på det område, så bør du også pudse det op igen med mørtel, - diverse spartelmasser er ikke egnede til den tykkelse i et så stort område.
Rodalon dræber svamp men fjerner ikke misfarvningen. Det gør brun sæbe, og oftest sidder skimmelsvamp i overfladen og så er den potte ude.
Jeg har netop været samme tur igennem. Du bør ikke bruge Rodalon

I stedet bør du vaske området, slibe overfladen, vaske af igen og til sidst spraye med Hysan, som dræber tilbageværende svampesporer

​Det lyder som en gammel skade. Skimmel går dog i dvale når det mangler fugtige betingelser for at kunne udvikle sig, men kan blusse op igen, hvis vækstbetingelserne er til stede senere - hvis området opfugtes igen. 

Hvad er der på den anden side af væggen?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også