EL/Jordspyd

Hej
Hvordan er en jordspyd enlig lavet, i et almindelig hus installation.
Altså banker man den bare ned i jorden, eller hvad? Eller skal den også have noget forbindelse ude fra vejskab.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jordspyd bankes "bare" ned i jorden. Det kan være en varmgalvaniseret jernstag på ca. 2 m længde. Det er ofte nok med en hvis man skal under den grænse i overgangs modstand som tilfreds stiller HPFI relæ udløse strøm. Er det lerjord så opnår man hurtig lav overgangs modstand, hvorimod gruslag er meget vanskeligere.
Jordledning ´/ beskyttelses leder forbindes så til toppen af spyddet på en meget holdbar måde.
Hvis det er til beskyttelse med direkte jord, lynafleder eller andre forhold så kan man ofte komme ud for at der skal bankes flere spyd ned over hinanden, sådan at det går 8-10 m ned. Er det heller ikke nok så kan man lave flere af sådanne spyd og forbinde dem sammen.
I andre lande bruger man faktisk jorden som strømførende også ved 10,000 V ( ligesom i en bil hvor man kun har 1 ledning ud til 1 pære, og strømmen så føres tilbage i stel ) . Når man gør det graver man blank kobber ned, kobberplader og blander jorden omkring med kobber pulver.
Altså 10,000 V med 1 ledning på hus transformator og så den anden pol ned til 0 V i jorden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Man bruger gså jorden som leder  i el. tog og S tog og førhen i sporvogne , det nye højspændingskabel mellem Jylland og England er et 1 leder kabel med en højspændt jævnstrøm hvor man bruger jorden som den anden leder , .det kan dog give visse problemmer med såkaldt vagabonderende strømme , men det er en anden historie..............

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Som nævnt så JA. Det er som ordet antyder blot et spyd som er banket ned i jorden. Der skal ikke særlig forbindelse til elskab eller lign.

Fik installeret et luft/luft varmepumpe for ca 10 år siden, og de bankede i al fald bare et spyd i jorden. Jeg har ikke forstand på hvad det gør godt for, men det har virket fejlfrit lige siden ;)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis