Dampspærre i loft?

Hejsa

Jeg er i gang(vist næsten færdig) med at opbygge nyt let terrændæk i vores tilbygning, men er blevet forsinket pga. Forsinket levering af topgulvet🤬
Så fik fruen den idé om ikke vi burde lave loftet, når nu rummet alligevel er tomt..

Det er et build up-tag fra 1975. Der er forventeligt isoleret med ca. 70-100mm isolering. Det er ikke muligt at sænke loftshøjden.
Jeg påtænker at udskifte isoleringen med Kingspan k12, i samme tykkelse som det nuværende, for at få den bedste isoleringsevne ud af så lidt plads som muiigt..
Spørgsmålet er nu, om jeg bør opsætte dampspærre? Jeg læste at isolering under 200mm ikke nødvendigvis kræver det..
(Et er hvad der kræves, noget andet er, hvad der er anbefalelsesværdigt🙂)

Bonusspørgsmål: kan nogen anbefale en loftplade/panel, der er let at sætte op, til at betale, og ikke fylder for meget i højden (Jeg har pt. De der klassiske hvide gipsplader på 30x60-agtigt mål..

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved det er et gammelt spørgsmål, men jeg står med samme overvejelser mht. Kingspan.

Hvad gjorde du, lyhne1? Endte det med Kingspan?

Mvh. AllanE
Hej Allan

Jeg var vidt omkring🙂 kongspan selv, lovpriser jo eget produkt..
Isover var, pudsigt nok, mere skeptiske i forhold til, den manglende fleksibilitet, og de mente derfor at have en beregning af konstruktionens væsentlig dårligere isoleringsevne, med faste plader (fordi de gamle spær/åse, jo var skæve). 
Jeg endte med at benytte isover 34, og så lykkedes jeg faktisk med at sænke loftet 45mm, så der var plads til at krydsisolere med yderligere 45mm.. 

Jf. En tømrerbekendt, var der stadig lige akkurat nok plads til ventilation ovenover.. (Det viste sig, at der slet ikke var mulighed for ventilation, da siden mod huset var blokeret med gasbetonblokke, disse blev der nu boret et antal huller i, så luften burde kunne cirkulere).

I.fht. loftbeklædning, var jeg jo i bekneb med pladsen, så det blev Jem og Fixs de billigste (som er vanvittig billige!) som faktisk viste sig at blive meget pæne, synes jeg.. 

Mange tak for tilbagemeldingen. Jeg har også tænkt på ulempen med stivheden. Det må være svært at gøre helt tæt op med spær og skævheder.

Mvh. AllanE
Ja.. og hvis du kun påtænker ét lag, vil det reelt blæse (ved build-up-tag) lige ned på dampspærren..

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også