Overfræser - egetræ flækker? Fejl?

Hej.
Har i dag fræset efter skabelon i massiv egetræ Som er 26 mm i tykkelsen. Omdrejningerne var sat på niveau 2 ud af 5 mulige. Jeg kørte mod uret rundt om skabelon. (Jeg kørte hvorfra billedet er taget Og rundt om - Altså som sagt mod uret. Under fræsningen flækkede et stykke af træet pludselig under skabelonen. Nogen der kan fortælle hvad jeg har gjort galt her? Har brugt et 16 mm jern med kugleje. Billeder er vedhæftet. På forhånd tak.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må aldrig - med steg under aldrig - fræse mod egetræs årer.

Fræsning i egetræ kan med fordel opdeles i etaper hvor du fjerner overfræseren mens den kører, men hold ikke pauser i fremføringen. Du risikerer at misfarve eg.

Her du helt styr på overfræseren, får du et bedre resultat med høje omdrejninger.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svar. Men i dette tilfældet har jeg da tværtimod fræset med træets årer? Så heri kan forklaringen vel ikke findes?
Kan du iøvrigt fortælle mig hvad der sker hvis man fræser mod årene i egetræ?har læst at man med netop egetræ skal nedsætte omdrejningens hastighed?
At dit egetræ flækkede skyldes med stor sandsynlighed en kombination af følgende:

1: Du har brugt billige fræsejern der ikke er helt skarpe, eller slides for hurtig til hårde sorter som eg.
2: For lav hastighed.
3: Årene på emnet er nogle steder uregelmæssige, så du nogle steder har fræset mod årene.

Når der anbefales lav fræsehastighed på eg, skyldes det risikoen for brændemærker hvis ikke fræseren hele tiden holdes i bevægelse, men risikoen for at træet skades øges tilsvarende.

Når du anvender en overfræser til eg, skal fremføringen og modstanden være konstant.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svar. Jeg er meget nysgerrig på at blive klogere på hvad som gik galt. (Selvom der selvfølgelig ikke altid kan findes en forklaring). Men ved at bruge udelukkelsesmetoden kan jeg i hvert fald se bort fra dit første bud mht slidt fræsejern. Det var Nemlig et helt nyt cmt Fræsejern til 450 Kr - og det var første gang det blev brugt i går. Så det udelukker punkt 1.
Punkt 2 Kan måske godt være en forklaring. Må ærligt indrømme at jeg også var overrasket over at egetræ skulle fræses på så lav en hastighed i betragtning af hvor kraftig og stærkt træet er. Med det in mente blev jeg også overrasket over at så stærkt Træ kunne flække på den måde. Men hvis fremforføring blot er kontinuerlig anbefales det at sætte omdrejningerne op ved fræsning af egetræ? Punkt 3 kan selvfølgelig også forklarer hvorfor, selvom jeg var ret sikker på at jeg fræsede i åreretningen. Men som du siger kan der jo være uregelmæssige åreretninger som jeg ikke har været nok opmærksom på. Men kan fræsning mod årene decideret få træet til at flække? Hvor stor er sandsynligheden for at træet flækker når man fræser mod åreretninhen (hvis man da kan sætte procenter på? 10%? 20%? Mere?) jeg takker for hjælpen og jeres erfaringer og viden.

Det er vanskeligt at sætte procenter på, da træ ikke er en homogen masse. Derudover kan skaden også skyldes du ikke har holdt ordentlig fast på overfræseren.

Selv mindre rystelser eller vibrationer kan forårsage skader på eg. Derfor er det vigtigt med skarpe fræsejern, høj hastighed og et fast greb.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Det der er sket for dig er at der formentlig har været lidt revner i dit træ og da du så er kommet til et sted på træet hvor du ikke fræser med årene men på tværs årene, så kan jernet få fat i en revne og flå et stykke af, hvis man er uheldig. For at undgå denne situation kan du gøre det at du, der hvor der er fare for at træet flækker, bevæger fræseren den modsatte retning af fræseretningen, dvs. du skal gøre det der står alle steder du absolut ikke må, men det kræver selvfølgelig at du passer rigtigt meget på og holder godt fast i fræseren. Og som forberedelse til sådan en uautorisert fræsning skal du først skære af med en stiksav så det kun er få millimeter du fjerner med fræseren.
Jeg forstår ikke du siger du nu har kørt med årene. Du har fræst i en bue og så vil du da på den ene halvdel have kørt mod årene.
Havde det været på en CNC havde jeg nok kørt i medløb men det er umuligt at styre med en håndfræser.
MEN det du kunne have gjort var at køre i modløb MED årene de steder det kunne lade sig gøre og så lægge skabelonen om på den anden side af planen for køre resten. Og så skulle du jo ikke have kørt hele tykkelsen på een gang.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Det er tydeligt at Perhans har praktisk erfaring med overfræsere. Det er svært at beskrive, men jeg forstår udmærket hvad du mener. Træ har sjæl som der skal der kæles for.  

Selv ville jeg ikke stole på en maskine som en CNC fræser. Jeg vil ubetinget se og føle tingene med fingrene.  

Man kan med en håndholdt overfræser mærke når man kommer til problematiske stykker på træet. Så er det nemt at justerer hastighed og tryk - det kan en dum maskine ikke.  
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
En CNC er nu er herlig ting. Men den gør jo kun hvad den får besked på. Hvad der er godt at gøre må man jo selv kunne tage stilling til, det kan maskinen jo ikke.

Nu har jeg efterhånden stået ved sådan en i en del år. Dog hovedsageligt MDF med linoleum, laminat eller finer. Her kan egefiner også volde problemer med oprifter hvis den er løs i det.

For mange år siden lavede jeg nogle profiler i eg på stationær fræser. Da måtte jeg også køre i medløb for at undgå at skidtet flækkede. Så er det med at sørge for at fremtrækket her ordentlig fat i emnet. Medløb er absolut forbudt uden brug af fremtræk.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

I skal have mange tak for jeres svar. Jeg sætter stor pris på det. Hvad mener i med medløb og modløb? Kan I uddybe? Det med en cnc fræser er på nuværende tidspunkt udelukket for mit vedkommende. Den er simpelthen for dyr. Og et eller andet sted synes jeg også der er herligt når man selv “gør arbejdet”. Det behøver i min verden ikke være computerstyret til mit behov. Det er en fin tilfredsstillelse når man efterfølgende når i mål. Det er blot min følelse.Jeg er som sagt forholdsvis ny i den her træbranche. Og jeg har ikke andet end måneders erfaring. Har forsøgt at læse meget op på det med træets åreretning. Måske jeg har Ikke helt har luret den alligevel kunne det tyde på. Er der en der kan forklare mig nærmere? Det kan være det er det dummeste amatørspørgsmål der længe har været skrevet herinde. Men for at opnå viden bliver jeg nødt til at turde spørge ;) Kan I forklare mig hvad det er vi ser på billedet? Åreringe, fibre, celler? Jeg vil meget gerne forstå det korrekt Så jeg kan mindske fejl fremadrettet. Det kunne nemlig tyde på at jeg endnu ikke helt har luret den. på forhånd tak for jeres hjælp og vidensdeling. 😅

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis