Overfræser - egetræ flækker? Fejl?

Hej.
Har i dag fræset efter skabelon i massiv egetræ Som er 26 mm i tykkelsen. Omdrejningerne var sat på niveau 2 ud af 5 mulige. Jeg kørte mod uret rundt om skabelon. (Jeg kørte hvorfra billedet er taget Og rundt om - Altså som sagt mod uret. Under fræsningen flækkede et stykke af træet pludselig under skabelonen. Nogen der kan fortælle hvad jeg har gjort galt her? Har brugt et 16 mm jern med kugleje. Billeder er vedhæftet. På forhånd tak.
Hej. Har i dag fræset efter skabelon i massiv... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rantzau
Rantzau
2120 2970
Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar.  

Start med at fastslå årringene. Det har betydning for anvendelsen. Groft sagt skelner man mellem plan- eller retskåret. Når du har fået fingerfornemmelsen, er du velkommen til at spørge videre, men tag det trinvis - ellers risikere vi at forvirre mere end vi oplyser.
kurta
kurta
354 4800
De sidste billeder du viser er af sidekanter. Det kan være svært at se åreretningen der, så man bør i stedet se på pladen ovenfra. Jeg vedhæfter et billede, hvor jeg har tegnet lidt på, så du forhåbentlig kan se lidt af principperne. Jeg forudsætter, at du fræser mod uret, altså fra bunden og opad. Der hvor der er markeret med sort, der fræser du mod årerne. Der hvor der er markeret med rødt, der fræser du med årerne. Jeg har sat noget grøn markering for at vise, hvor årerne løber ud i kanten, så du måske kan se, hvorfor du fræser henholdsvis med og mod årerne. Problemet med sådan er plade er, at det er mere eller mindre normalt, at man undervejs både kører med og mod årerne. I gamle dage da man brugte håndhøvl, var det ikke ualmindeligt, at man måtte vende høvlen om så man høvlede både forlæns og baglæns for at undgå hakker i kanterne. Som det fremgår af billedet er det ved en knast, at årerne vender, og det er helt normalt, men årerne kan også vende, selv om der ikke er knaster.
Umiddelbart vil jeg tro, at man bør køre med meget høje omdrejninger og ganske langsomt fremad. Dernæst er det en tyk plade, så måske burde man lade være med at tage hele tykkelsen på en gang, da det nok også vil minimere chancen for, at den laver så store oprifter. Men specielt i hårde træsorter kan det være svært at undgå oprifter,selv om den du viser er lidt ekstrem, og samtidig viser, at du kører mod årerne, da problemet opstår, men længere henne hvor den er brækket af, der ville du være kørt med årerne, for ellers ville den ikke brække af den måde.

Kurt B. Andersen
Hus-Hans
Hus-Hans Trådstarter
53
Tak for jeres venlighed og engagement for at hjælpe. Det er guld værd!
@Rantzau. Nu skal jeg passe på hvad jeg siger, for er ikke sikker. Men ud fra det billede du linker er jeg ret overbevist om, at min egetræsplanke er planskåret. Strukturen matcher i hvert fald dit billede. Derimod har jeg set en Douglas planke som matcher det andet billede hvor årene tydeligt løber langs planken. Den må derfor Være spejlskåret. Jeg prøver at indsætte billederne.
@kurt. Mange tak for din skitse og forklaring. Det gør det Helt klart nemmere når man ser det visuelt. Jeg savede liddy med stiksaven og synes tydeligt jeg kunne se åreretningen derefter. (Ved at kigge på siden af planken). Billedet jeg har vedhæftet er fra det jeg netop har fræset. Denne gang flækkede træet ikke. Jeg fræsede modsat uret de gange hvor jeg skulle. Men der hvor åretningen var modsat gjorde jeg det som jeg normalt ikke må. Altså fræse i urets retning. Jeg holdte godt fast og kan godt mærke at overfræseren gerne vil “skydes afsted” og at det derfor er vigtigt at at holde godt fast. Man kan godt mærke at overfræseren ikke opfører sig så naturligt som Følelsen når man kører mod uret. Er det korrekt måden jeg har gjort det på? Fra midten har jeg fræset mod uret. Før midten fræsede med uret. Har jeg luret åreringene korrekt? Når man serpå planken ovenfra (ikke fra siden) synes jeg dog det er uoverskueligt at se åreringenes færden. Det ligner sådan lidt på kryds og tværs.
Annonce
Hus-Hans
Hus-Hans Trådstarter
53
Er det korrekt at min planke er planskåret. Set fra dette billede har jeg vanskeligt ved at finde overblik vedrørende åretningen og hvornår der skal fræses hvilken vej? (Det hjalp så når jeg havde savet lidt med stiksaven Først og kunne anskue det fra siden). Jeg satte iøvrigt Omdregningstempoet op som i foreslog. Planskåret?
Hus-Hans
Hus-Hans Trådstarter
53
Og denne må så være spejlskåret? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Lignende indlæg

1. Kopiringe til skabelonfræsning? (Inlay bushing)
    Værktøj og maskiner (11 svar)
  2. firkantnøgle til bundhane?
    Lav-Hus (5 svar)
  3. Forskalling til plankeværk?
    Lav-Hus (3 svar)
  4. Skruer
    Over hækken (3 svar)
  5. Kan I holde varmen..
    Over hækken (2 svar)
  6. Hjælp til rep af print.
    Gadgets & dimser (4 svar)
  7. Lysne mørkt træ
    Lav-Hobby (10 svar)
  8. Påfyldning af vand på anlæg
    Fyr og opvarmning (7 svar)
  9. Gummilister smitter af
    Lav-Båd (4 svar)
  10. Forslag
    Lav-Hus (30 svar)

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her