Er den her spærudveksling i orden?

En tømrer har lavet den her spærudveksling (for at gøre plads til loftemhætte), men det spær som skal hvile på udvekslingen kan vippe fra side til side, der hvor udvekslingen er lavet (se markeringer på billede). Der er vel et par mm luft under - så der skal en eller anden form for tryk til fra oven, før spærret bærer af.

Er det fornuftigt lavet, så det bare skal sætte sig over tid eller skal det laves anderledes?

Tømren selv mener selvfølgelig det er helt i orden og jeg har ingen chance for at bedømme det selv, men efter at én af tængerne ikke var skruet fast efter de meldte færdig, så er jeg selvfølgelig nervøs for om der er bærende sjusk andre steder.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænkte nok den var lidt langhåret den her og  det ser heller ikke rigtigt ud til at nogen herinde kan gennemskue om der skal kigges nærmere på det. 
Tak for det indspark jenshøj!

Det skal slet ikke være det, som står i vejen - jeg skaffer lige nogle bedre og flere billeder.
Jeg har lige laver en udveksling efter ingeniør beregninger fordi vi skal fjerne noget af en spærfod, her var det et krav at alt blev samlet med beslag eller skruer. Måske dit holder fint , hvis det er en understøtning til spærfoden. Hvis du skal fjerne noget så der også kommer trækkræfter så skulle det helt sikkert fastgøres. Men det er lidt svært at se på billede hvad udvekslingen er en erstatning for
Gdsfyn skrev den 31-07-2020 12:48:33

Jeg har lige laver en udveksling efter ingeniør beregninger fordi vi skal fjerne noget af en spærfod, her var det et krav at alt blev samlet med beslag eller skruer. Måske dit holder fint , hvis det er en understøtning til spærfoden. Hvis du skal fjerne noget så der også kommer trækkræfter så skulle det helt sikkert fastgøres. Men det er lidt svært at se på billede hvad udvekslingen er en erstatning for

 Det er erstatning for et stykke spæfod på et halv gitterspær (forskudt tagkonstruktion)

Annonce
Hermed flere billeder:

Fastgørelse af udveksling på nabospær - dem er der selvfølgelig 4 af:

Der hvor der er lidt luftder gør at den nye spærfod kan rokke fra side til side (markeret med cirkel):

Ny spærfod der kan rokke fra side til side (markeret med stjerne):

Sig lige til, hvis der skal mere forklaring til eller andre billeder (endnu engang tak til jenshøj for at påpege, at man ikke kunne tyde billedet på det første indlæg).
Hvis de vandrette kræfter ikke tages i udvekslingerne, så skal de optages indeliggende i en gangbro eller lign.
Det bliver de nok ikke hvis du med håndkraft kan rokke dem - forestil dig så hvordan de opfører sig i en 50 års storm.
Dine billeder er ikke helt tydelige så det er svært at sige noget om helt præcist.

Til gengæld skal dit spær ikke "hænge" i din tagdækning, så du skal ikke acceptere at der ikke er kontrakttryk mellem udvekslinger og spær!

Jeg havde nok bedt tømreren om lige at sørge for at etablerer dette kontakttryk, og så mens han alligevel er deroppe, så smide et beslag på så det sidder ordentligt fastgjort til udvekslingen.

 Certificeret Statiker

Mange tak for svar.

Jeg får tømreren til at skabe kontakt imellem udveksling og ny spærfod. Skal det gøres ved hæve udvekslingerne eller sænke ny spærfod eller stikker han bare et stykke murpap ind og så tager hjem?

Det noteret at der også skal et par vinkelbeslag på, så det ikke umiddelbart kan give sig vandret.
Ingenioeren skrev den 31-07-2020 16:06:26

Hvis de vandrette kræfter ikke tages i udvekslingerne, så skal de optages indeliggende i en gangbro eller lign.
Det bliver de nok ikke hvis du med håndkraft kan rokke dem - forestil dig så hvordan de opfører sig i en 50 års storm.
Dine billeder er ikke helt tydelige så det er svært at sige noget om helt præcist.

Til gengæld skal dit spær ikke "hænge" i din tagdækning, så du skal ikke acceptere at der ikke er kontrakttryk mellem udvekslinger og spær!

Jeg havde nok bedt tømreren om lige at sørge for at etablerer dette kontakttryk, og så mens han alligevel er deroppe, så smide et beslag på så det sidder ordentligt fastgjort til udvekslingen.

 Det er nu bragt i orden både i forhold til det lodrette og vandrette tryk. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis