Overfladebehandling bindingsværk

Rundt omkring på mit bindingsværk skaller noget af den sorte overfladebehandling af. Er det normalt at tjære gør dette eller er det fordi man har brugt noget maling såsom træfix. Der stod nemlig flere spande træfix i stalden da jeg købte ejendommen.hvis ikke det er tjære, er der så kun een vej, at kradse AL maling af inden det får tjære eller har det maling der er trængt ind i træet gjort at jeg er nød til at fortsætte med maling?

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner rester af stenkulstjære. Det skal væk inden du fortsætter.

Du kan fortsætte med trætjære eller diffusionsåben maling til træ.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Spartel, stålbørste og en lille skarp mejsel plejer at være rigeligt. Vinkelsliberen er nok for grov.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ok. Må give det et forsøg.

 

Hvad får resten af væggen? Oprindeligt mener jeg at man ikke fremhævede træværket med sort, men kalkede såvel træ som tavlerne af sten i samme farve. Uagtet hvad skal tjæren væg for kalk binder ikke på det
Annonce
Det der tidligere har været kalket, får kalk. Indtil videre stampet. Men det ser ikke så stærkt ud. Steder hvor man har repareret pudset med cement, holder kalken ikke ret længe.. på den ene langside er alle tavl smurt over med hvid murmaling fra cempexo. Ser ikke ud til at være cement puds under, så det kan åbenbart også holde på kalkmørtel.

 

Al cement bør fjernes fra tavlene - også cempexo. Alle cementprodukter holder på fugt, og det er det sidste du ønsker i et bindingsværkshus.

Det var kun på Sjælland at bindingsværk og tavl fik samme behandling med kalk - heraf stammer udtrykket "over stok og sten".

Resten af landet blev bindingsværket enten behandlet med trætjære eller slammaling.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja træls at rette op på vandalers gøren laden.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også