Vandret træbeklædning af garage, hvor grunden falder?

Hej LDS

Jeg er godt igang med planlægning af en ny garage med isoleret skur.
Jeg kommer formentlig til at have professionel hjælp på det meste, men gør mig selv mange overvejelser om dimensionering, udseende osv.

Min oprindelige plan var at lave vandret klinkbeklædning, så det matcher vores hus (se billede her).
Men garagen, der skal være 12 meter og bestå af 7 m garage og 5 meter skur (med sokkel), står et sted hvor grunden falder ca 1.5 cm pr. meter, og taget skal derudover opfylde et fald på 2,5 cm pr. meter.

Jeg har svært ved at se for mig, hvordan vandret træbeklædning gøres pænt, medmindre man pludselig "springer" et helt bræt i højden, eller at man har voksende afstand til terræn.

Hvad foreslår I?
Vil det være lettere at lave lodret 1 på 2 træbeklædning, som man så gradvist kan forlænge svarende til faldet?

Ved ikke om nedenstående skitse hjælper lidt.

På forhånd tak for gode indspark.

Mvh. Martin

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kan jeg ikke se dit link, men umiddelbart ville jeg da vælge samme beklædning som huset har. Det vil give en bedre sammenhæng.
Mht. bunden skæres de nederste brædder i smig så de passer til terræn. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Og ligeledes skæres de øverste i smig, så de følger tagets hældning. Og ja, på et tidspunkt vil springet være mere end et bræt, men det vil jo være en glidende overgang.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak til både Jens og djaydjay.

Mht. at skære brædderne i smig, hvordan håndterer man så over de 12 meter, at man til sidst kun har et <2 cm højt bræt øverst (nær taget) eller nederst (nær terræn), som er for spinkelt til at kunne blive sømmet fast. Hvis man forsøger at sætte et søm i så smalt et bræt, så flækker det jo.

Vil man ikke løbe ind i det problem, hvis man lader det følge terrænet?
Måske er det en fjollet bekymring, for det er jo ganske normalt at netop taget har hældning, hvor man vel ofte (som djaydjay skriver) også skal skære i smig her.

Her er i øvrigt det billede af husets facade, som jeg forsøgte at linke til.

Nu er det jo ikke ret meget det drejer sig om. Måske var det pænere at hæve/sænke grunden omkring garagen? Hvis jeg forstår din tegning korrekt jo ikke mere end 7 cm man skal tage af over 5 meter og fylde på i modsatte ende.

Alternativt montere klinken 1½ cm skævt pr meter. Hvis man ikke har nogle andre vandrette linjer i nærheden, som man kan sigte efter, tvivler jeg på man vil se det.

På billedet af dit hus ser der også ud til der er niveauforskelle omkring beklædningen. Hvordan er det løst her?
jenshøj skrev den 29-07-2020 15:46:12

Nu er det jo ikke ret meget det drejer sig om. Måske var det pænere at hæve/sænke grunden omkring garagen? Hvis jeg forstår din tegning korrekt jo ikke mere end 7 cm man skal tage af over 5 meter og fylde på i modsatte ende.

Alternativt montere klinken 1½ cm skævt pr meter. Hvis man ikke har nogle andre vandrette linjer i nærheden, som man kan sigte efter, tvivler jeg på man vil se det.

På billedet af dit hus ser der også ud til der er niveauforskelle omkring beklædningen. Hvordan er det løst her?

 

Billedet af mit hus snyder. Der er vandret beklædning med helt vandret sokkel.

Jeg har tænkt på, om man ville kunne lade beklædningen flugte med terrænet, men det ville blive meget synligt omkring de 1-2 døre, der skal monteres på langsiden. Disse vil jo være i lod/vater.

Ideen med at udjævne niveauforskellene vil måske kunne bruges på de mindst slemme 10 meter, men på de sidste 2 meter er forskellen 5 cm.
Egentlig ønsker jeg ikke at udjævne forskellen, da det skrånende terræn faktisk hjælper mig med at sikre en vis højde til remmen og indvendig loftshøjde i skuret. Over 12 meter skal tages hælde 30 cm. De 15-18 cm af disse får jeg foræret af terrænets hældning, hvilket sikrer at jeg stadig kan have 200-205 cm i mit skur.
Jeg ville være ked af kun at have 190 cm lofthøjde i det isolerede skur, hvor udvendig taghøjde højst kan være 220 cm pga. max højde på 250 cm nær skel.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
mhca skrev den 29-07-2020 17:02:49

Jeg har tænkt på, om man ville kunne lade beklædningen flugte med terrænet, men det ville blive meget synligt omkring de 1-2 døre, der skal monteres på langsiden. Disse vil jo være i lod/vater.
Ja, ok - det fremgår jo ikke af din tegning, at der skal være døre   Så går det nok ikke med hældende beklædning.
Er ikke sikker på, at jeg forstår hvorfor en terrænregulering på din side af skuret påvirker lofthøjden.
Hvis du har et stort spring som i venstre side, ville jeg lade beklædningen "springe" er bræt dér.
At skære det til, så det følger terræn, har jeg svært ved at se skulle blive pænt.
Nu ved jeg ikke hvor dørene skal placeres. Men en mulighed kunne også være at "springe" på hver side af dem.
Skal der kun være sokkel ved skur?
  jenshøj skrev den 29-07-2020 17:11:40

Ja, ok - det fremgår jo ikke af din tegning, at der skal være døre   Så går det nok ikke med hældende beklædning.
Er ikke sikker på, at jeg forstår hvorfor en terrænregulering på din side af skuret påvirker lofthøjden.
Hvis du har et stort spring som i venstre side, ville jeg lade beklædningen "springe" er bræt dér.
At skære det til, så det følger terræn, har jeg svært ved at se skulle blive pænt.
Nu ved jeg ikke hvor dørene skal placeres. Men en mulighed kunne også være at "springe" på hver side af dem.
Skal der kun være sokkel ved skur?

 Jeg er også selv skeptisk omkring at skulle skære i smig med pænt resultat. Og jeg har også selv tænkt tanken, om man kan lade det springe et bræt. 

Der skal være uisoleret garage de første 7 meter (inkl 1 dør), hvor jeg gerne vil lade beklædningen gå ned til 2-3 cm over terræn. De sidste 5 meter (der ligger lavest på min grund) er isoleret skur med sokkel.
Har tænkt at måske det kunne være naturligt at beklædningen her har større afstand til jorden end ved garagen, hvilket sker af sig selv grundet hældningen, hvis man blot holder niveauet fra garagen.
Men på de 5 sidste meter af garagen vil der være en forskel på 7,5 cm, som måske vil være meget iøjnefaldende, hvis man ikke skærer noget af det i smig.

Men jeg bliver igen i tvivl om lodret (1 på 2) beklædning vil være lettere at gøre pæn. Synes bare at vandret er pænest og matcher huset
Jeg ved ikke hvilken type tag du har planer om. Er det tagpap kunne det lige så vel have fald ud til siderne, og faldet bygges op med kiler over tagspær. Der kan eventuelt være 2 afløb. Så slutter væggen vandret, og sternkant skjuler faldet i taget. Det er den normale måde at lave det på.
Højdeforskel i terræn kan udlignes med sokkel, så kan man se hvad og hvorfor det er sådan.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
mhca skrev den 29-07-2020 19:55:56

 Jeg er også selv skeptisk omkring at skulle skære i smig med pænt resultat. Og jeg har også selv tænkt tanken, om man kan lade det springe et bræt. 

Der skal være uisoleret garage de første 7 meter (inkl 1 dør), hvor jeg gerne vil lade beklædningen gå ned til 2-3 cm over terræn. De sidste 5 meter (der ligger lavest på min grund) er isoleret skur med sokkel.
Har tænkt at måske det kunne være naturligt at beklædningen her har større afstand til jorden end ved garagen, hvilket sker af sig selv grundet hældningen, hvis man blot holder niveauet fra garagen.
Men på de 5 sidste meter af garagen vil der være en forskel på 7,5 cm, som måske vil være meget iøjnefaldende, hvis man ikke skærer noget af det i smig.

Men jeg bliver igen i tvivl om lodret (1 på 2) beklædning vil være lettere at gøre pæn. Synes bare at vandret er pænest og matcher huset

 Jeg syntes bestemt at du skulle skære de nederste brædder i smig. 7,5 cm over 5 m. vil ikke være meget iøjnefaldende. Ihvertfald mindre iøjnefaldende end 2 forskellige beklædnings typer.

En nem måde at få det pænt med smiget er at sætte de nederste brædder løst på.
Trække en snor hele vejen langs terræn hvor du nu vil have underkanten af beklædningen.
Afmærke på alle de brædder der skal skæres til.
Afmonter dem og sav smiget.
Sæt dem på igen.

Hvis bunden på den færdige beklædning skal være få cm over terræn kan du bare sætte brædderne løst på fx. 20 cm over terræn. Sæt snoren x antal cm over terræn, ens i begge ender selvfølgelig. Vinklen bliver den samme. Når du montere brædderne efter at de er skåret sætter du dem ned i den højde du ønsker.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
ELLER skrue et lige bræt på som man kan køre rundsav efter. Så stilles den i korrekt dybde, og der saves på stedet. Derefter males op under på den savede kant.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også