Sænke højden på tagrammen på overdækket terrasse

Jeg har en overdækket terrasse hvor tagrammen er limtræsbjælker, der holdes af to damprør. Limtræsbjælken er 300mmhøj og 65mm bred. Jeg er i gang med at ændre det til en udestue. For at få tagrammen til at passe med skydedørene og den skinne dørene køre i har jeg  brug for at få sænket højden fra gulv til underside af limtræsbjælken med 100 mm samt øge breden til 120 mm. Er der nogen der har en god ide hvordan jeg får gjort det pænest og holdbart ?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kunne skrue en række 80x80 mm klodser op under limtræet. Hold forkanten af klodsen 20 mm fri af forkant. Monter dem, så de passer til dørskinnens befæstigelse. Nu beklæder du med høvlede brædder, 20 mm tykke på for, bag og underside.

Hvorfor skal lofts højden sænkes, det er vel bare at lave større afstands pinde når du skal monterer loftet.
Brædden/bæreevnen på bjælken kan du forbedre ved at spænde enten en 60x300 på siden vha. en stribe brædde bolte, eller 30mm på hver side med skruer. Det første vil give dig mest ekstra styrke.

Men for mig lyder det mystisk at din 60x300 ikke er stærk nok. Hvad er basis for din udtalelse om at skulle have 120x300?

Tak for jeres svar. Taget / loftet er eksisterede fra den gamle overdækkede terrasse og jeg skal have tilpasset højden til glasdørende, der ikke fås i den fulde højde limtræsbjælken har fra gulvhøjde i dag. Det er ikke for at forbedre bæreevnen, den er stærk nok. Den skinne dørene skal løbe i er 120mm bred og limtræsbjælken er 65mm så jeg skal forøge bredden med 55mm. Derudover er dørene 100 mm. lavere end den nuværende højde og jeg skal derfor have mindsket højden med 100mm. Håber det gør det lidt mere klart. 
OK, så er der et par muligheder:
1) bruge afstandsklodser som Jens skriver, og monterer skinnen under bjælken med tilpas afstand, og derefter dække af med en passende forskalning
2)Afmontere hele det eksisternede tag, og "start forfra" med genbrug af de fleste dele, om end tag pladerne sikkert skal skiftes så.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også