AEG vaske/tørremaskine stopper tørreprogram efter 10 minutter

Hej
Jeg håber at nogle kan hjælpe med at identificere hvad der er problemet med vores AEG kombimaskine L77696NWD.
Den er pludseligt holdt op med at ville køre tørreprogrammerne færdigt. Den vaske fuldstændig fejlfrit og bliver fint varm. Den starter også tørreprogrammet på vanlig vis, men tørretiden tæller alt for hurtigt ned, og stopper igen efter 10-15 min uden at tøjet er tilnærmelsesvis tørt. Det gælder både ved autotørring og tidsindstillet tørring, og uanset mængde af tøj i tromlen. 
Den er ca. 3 år gammel, og virkelig ikke belastet ret meget, og pænt vedligeholdt.

Vi tænker selv om det kan være en defekt sensor af en art? Men er der nogle der ved hvad det kan skyldes? Og hvordan vi kommer nærmere en afklaring, og derefter fikser det

På forhånd mange tak for hjælpen! :-)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet at gøre fugtmåleren ren. Fugtmåleren er typisk placeret lige under lågens nederste kant. Hvis du brugsanvisningen er problemet beskrevet der.

fase
Mange tak for din besvarelse! Hvordan ser sådan en fugtmåler ud? Og forstår ikke helt hvad du mener med under lågens nederste kant? Skal jeg kigge ved lågen? Ved gummikanten eller inde i tromlen?
Jeg har brugsanvisningen ja, men der står intet om dette problem. Maskinen kommer heller ikke med nogen fejlmeddelse. Det er som om den tror at den gør alt rigtigt
​Her er lige et billede af, hvordan den ser ud når jeg åbner lågen. 
Du skal kikke inde i tromlen. I tromlen er der to kontaktpunkter nederst i tromlen ud mod lågen, som bruges til at måle fugtigheden. Disse kontaktpunkter kan få en belægning, som du kan fjerne ved at tørre den af med en klud. I din brugsanvisning står der sikkert noget om aftørring af fugtmåleren.

fase
Jeg har prøvet at stikke hovedet helt ind i tromlen sammen med en lommelygte og kigge hele vejen rundt, men jeg kan simpelthen ikke finde noget der ligner en føler eller på anden måde skiller sig ud fra resten. Tromlen kan jo dreje rundt, så de kan vel ikke altid være nederst? 
Jeg vil prøve og tørre den af overalt indeni igen og se om det hjælper, men tvivler desværre på det. Vi plejer at køre sådan et kort 12 minutters rense/skylle program på den hver gang den har tørret, så den burde være temmelig ren. Men der kan selvfølgelig være nogle kalkaflejringer.

Nej der står intet om nogen fugtmåler i brugsvejledningen overhovedet. 
Når jeg nu læser dit indlæg ordentlig, ser jeg at det er en kombimaskine, det står der også i overskriften. Prøv at ringe til AEG i Danmark. Måske kommer der nogle svar fra andre.

fase
Annonce
Tak fordi du prøvede at komme med en løsning alligevel! :-) men ja det er en kombimaskine, hvilket gør det meget sværere at finde guides til fejlsøgning og sådan. Har haft snakket med AEG, og de vidste ingenting. De havde aldrig hørt om den fejl før, og synes at det lød meget mystisk. Det eneste de kunne tilbyde var at sende en teknikker ud til en latterlig høj timepris, hvilket vi ikke gider betale for, for tænkt hvis det viser sig at det slet ikke kan svare sig at reparere på den. Derfor kunne det være rart med en ide om hvad der er galt før vi beslutter om den skal repareres eller udskiftes. Men ja måske nogle andre ved det :-) 
Vi har haft et tilsvarende problem med en tørretumbler (ikke kombi). Problemet viste sig at være et filter, der var stoppet til i en sådan grad, at vandet hobede sig op i stedet for at løbe ud af maskinen.
Så har i renset alle filtre og tjekket afløbsslanger?
Ja vi har renset alle filtre, og tænker ikke at afløbsslangen er stoppet, da den jo fint kan vaske og tømme vand ud der, så det virker ikke til at den har et problem med at komme af med vandet. Ellers tak for forslaget :-) 
Hej.
Fandt I ud af hvad problemet var? Vores er lige begyndt med det i dag og lyder til at være det samme som er galt. Starter fint, men hopper hurtigt ned på 10 min. Hvorefter den melder færdig, men hvor tøjet slet ikke er tørt. Vores maskine er fra dec. 17 så jeg forsøger at få den ind over vores elektronikforsikring. - Så må vi se om det kan svare sig med en reparation.
Vh Jesper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis