To store blodbøg skal beskæres

Jeg har overtaget sommerhus med to fine blodbøge. Men de skygger for al eftermiddagssol og den ene gror ind i Ege-træ, sol vi gerne vil bevare. Kan man styne blodbøg?


Jeg findes på Instagram som justmade67 eller Havedronningen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Styningen skal starte mens træerne er unge, hvorefter man kan fortsætte med at styne træerne gentagne gange. Det kan ikke anbefales at styne gamle træer, da risiko for svampe- og infektionsskader er stor.

Hvis styning skal udføres korrekt, anbefales det at man ikke fjerner mere end 25-30% af den grønne krone.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svar. Vi er bare kede af at skulle fælde dem, men der er ikke plads til den nu, og de vil jo kun blive større. Tror vi prøver os frem med almindelig beskæring. Det værste der kan ske, er at de går ud, og vi må fjerne dem. Men det vil vi alligevel blive nødt til, hvis vi ikke forsøger styre væksten. Ville aldrig selv have valgt 2 blodbøg og en eg i een baghave. Og slet ikke så tæt og vest for huset

Jeg findes på Instagram som justmade67 eller Havedronningen
De to blodbøg kan sagtens skæres til. Alle grene nederst, op til kløft fjernes. Alle skud fra øverste grenefjernes. Alle grene, der går indad i kronen skæres væk. Så får du to slanke træer, med harmoniske kroner.

 

Bøg er en af de træarter der bruges til hæk. Den er derfor temmelig modstands dygtig overfor beskæring. Det havde naturligvis været bedst at starte for år tilbage, men den kan sagtens tåle det nu. Så gør endelig noget ved det nu du er i gang, den vil jo skyde op igen.
Skal du skære større grene af et det bedst at gøre det 20-30 cm fra afgreningen på hoved stammen / grenen. Så kan stumpen udtørre og eventuel sygdom kommer ikke direkte ind i hoved stammen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har altid lært at store grene og små grene , skal skæres så tæt på basis som muligt , ellers kommer der masser af vanris på dem , den bedste løsning er at fælde dem.......da i ikke syntes særligt interreseret i dem

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Argh Karl Smart ikke helt fair kommentar. Vi ER jo netop interesseret i at kunne beholde dem, på trods af det ikke er passende med 3 SÅ naturligt store træer i en almindelig have. At fælde dem er sidste alternativ. Træer fortjener chancer. Men jeg tænker også planter skal være til glæde for os. Tænkte der må findes mulighed for lykkelig sameksistens. 

Tak for input Erik. (Ev Elmand) Du har ret. Hjemme klipper jeg lystigt min bøgehæk hvert år. Og den klarer fint min skarpe saks. Så meget at saven - også der - må frem ind i mellem.

Jeg findes på Instagram som justmade67 eller Havedronningen
Små grene ka skæres tæt på basis, så kan træet nå at hele det mindre sår. Hvis man skærer store grene tæt på basis, så åbner man vejen for råddenskab ind i hoved stammen. Skæres de lidt længere ude kommer der nogen gange vandris, men oftest udtørrer / dør stumpen og den kan så skæres væk 5 - 8 år efter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er forskel på at styne og beskærer.

Det er for sent at styne, men en vis beskæring kan blodbøg godt tåle. Husk bare at de vanris der skyder ikke sidder særligt godt fast og risikoen for rådangreb er betydelig.

Når bøg bruges som hæk, holdes den ung. Det ses tydeligt om efteråret hvor en bøgehæk ikke fælder løvet som en fritvoksende bøg ville gøre.

Det giver ikke mening at sammenligne de to vækstformer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Når man skærer store grene af ved basis som man skal , så smører man sårbalsam på for at undgå råd og lign , i gamle dage brugte man gammel tyk oliemaling , nu er der stor forskel på bøgeplanter til hæk , og bøgeplanter til træer , gartnerene sår 5000 eller flere bog , og alle dem som vokser crested ( kamform ) eller meget kroget , bliver brugt og solgt som hækplater , da de let kan beskæres , modsat dem som vokser lige op , og er noget mere besværlige at beskære bliver solgt som bøgetræer., til trådstarter prøv at spørge her ....Havenyt.dk , her er der fagfolk som gerne vil give jeg de rigtige svar..........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis