HJÆLP til montering/udskift af afbryder

Hej..
Jeg har desperat brug for hjælp til at få noget el til at virke.. prøver at forklare så godt som mulig..
Da vi flyttede ind var der gamle afbrydere og stikkontakter, så vi har købt nye.
Vi har 2 lamper i hver sin ende i stuen.
Vi vil gerne have 2 dobbeltafbrydere hvor højre afbryder på begge kontrollere den ene lampe og den venstre afbryder på begge kontrollere den anden lampe.. under begge dobbeltafbryder er der desuden en enkelt stikkontakt.
Vi har trukket nye ledninger, men kan simpelthen ikke få det til at fungere..ved den ene kommer der en hvid, en sort og en rød ledning ud og ved den anden en hvid og en sort..
Jeg er virkelig ikk noget nørd, så kræver en forklaring somom jeg er idiot!
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Det korte svar er det kan en elektriker heller ikke få til at fungere.
Selv om de 2 lamper kun skal tænde et sted hver og du skal have stikkontakter under så er der heller ikke ledere nok.
Det du ønsker er korrespondance på begge lamper. Altså så begge lamper kan tændes ved hver sin dør ind til stuen.
Det kræver for det første at begge lamper er på samme sikringsgruppe.
At der er rør forbindelse imellem de 2 lamper og ned til hver sin afbryder sted.
At der kommer 6-7 ledninger ud ´ved hver dør ( den 7. er jordledning som måske ikke er et krav i det tilfælde). Hvis du ændrer dine ønsker til at det er lysdæmper til begge lamper og med fjernbetjening fra den anden dør, så er det lid færre ledninger. 5 ved hver dør.
Da du nævner sort og hvid ledning tyder det på en meget gammel installation, og at der ikke er trukket nye ledninger. I hvert fald ikke med de rigtige farver.
Og så kræver det at der bruges dobbelt korrespondance i begge ender.
Så selv om det er en "lavdetselv" side så er mit foreløbige råd at du monterer alle de andre nye afbrydere og stikkontakter som du kan få til at virke, og så får en elektriker til at lave denne del.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis