Spær dimensioner på skur

Hejsa LDS :-)

Jeg har fundet flere indlæg omkring dimensioner på spær, og det jeg så ønsker er blot at blive bekræftet i at jeg har forstået det jeg har læst her 😀

Nedenstående er min konstruktion, og efter hvad jeg har læst mig frem til er dette klassificeret som let tag, og jeg har derfor valgt spærtræ på 45 x 195 mm da den med 600 mm center til center kan spænde 4020 mm og jeg har et spænd på lige omkring 3700 mm.

Er der en vidende LDSér som kan skyde huller i min tese, eller har jeg læst og forstået korrekt... ?? 😀

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Hvis man kigger på Palsgård træ dimensionering så kan du sagtens gå op i 800 mm imellem spær Så klarer de en spændvidde på 3680 mm
Min erfaring er at de der standard tabeller med nedbøjning på 1/400 er alt for overdimensionerede til skure, carporte og andre sekundære bygninger. Til beboelser er de sikkert ok.
Om du skulle få en ned bøjning lidt mere end 9 mm den dag der ligger 1/2 m tø sne på taget opdager du overhovedet ikke.
Jeg har dobbelt carport på 60 kvm. som har stået uden problemer siden 1984. Den har spær som er ca. 1/2 delen af de anbefalede størrelser. Der er næsten fladt tag og sternkant der går over tagets højde. En dag jeg kiggede ud fra vores gavlvindue kunne jeg se at der stod blank vand på hele tagfladen. Nedløbet var stoppet så mon ikke der har stået 5-6 tons vand deroppe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik,

Mange talk for uddybende svar.. Ja, har selv tænkt det samme, at disse tabeller primært er tænkt beboelses konstruktioner, og at kravene til et skur måske ikke helt behøver og være helt så kraftigt... Jeg tænker mere at forblive på 600 mm mellem, da jeg gerne vil have dem liggende over lodrette støtter, men så kunne jeg gå i 45 x 170 mm, således spænder de 3510 mm. Det er meget tæt på det mål de kommer til og skulle støtte på
Den konstruktion skal du slet ikke bekymre dig om.

Super, så er den del krydset af på listen 👍Takker...
CC afstand på 800 er noget skral hvis man eks. skal have tagkrydsfiner, så ligger samlingerne ikke over spær. Bare lige et input. Her skal man holde en cc på noget der går op med 300

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Annonce
Tagkrydsfiner er ofte 1220 x 2440 mm Så det må være det mål man sigter efter.

Hele konstruktionen er lavet med det fokus, at kunne benytte mere eller mindre hele længder af alle de materialer som indgår :-) Derfor regner jeg også med 600 C/C er det bedste...
1220 er der ikke overlæg i fer not så man ender på noget der kan divideres med 300 ?.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis