limning af formspændt lænestol

hej , jeg har erhvervet mig et sæt swedese lamino stole ! de er begyndt at flække i lagene (jeg tror det er fordi at de er gamle og limen er tørret ind )
kan det lade sig gøre at få limen ind i mellem lagene eller hvad skal jeg gøre ?
eller er de ikke til at rede  
mvh tom

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan forsøge at bruge en sprøjte og en kanyle, for at få limen ind i mellem lagene.
Du skal selvfølgelig også sørge for at det hele kan spændes tæt sammen med nogle skruetvinger.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har med held limet ryggen i nogle laminat spisebords stole. Dem jeg reparerede har et overtræk af læder ( sikkert kunstlæder ) som kan tages af og på igen uden ret store problemer
De var blevet slappe i ryggen fordi nogen læner sig for meget tilbage. Det var limen imellem lagene der gav slip.
Problemet var i knækket imellem sædeparti og ryglæn og der borede jeg 10-15 små huller. De gik ikke helt igennem. Jeg satte så gaffatape hen over huller, og sprøjtede lim ind under gaffatape, samtidig med at stolen blev hevet frem og tilbage mange gange.
Gaffatape for at kunne opnå lidt tryk på limen i hullet og frem og tilbage for at få limen til at fordele sig godt.
Bagefter limene jeg noget stærk lærred ( et stykke slibe bånd fra båndsliber ) både på "numsesiden" og bagpå.
Så trak jeg blot stolen i stilling men en snor henover ryggen. Jeg havde på forhånd et mål på korrekt afstand imellem ryglæn kant og sædekant. Ellers kan de nemt få en skidt vinkel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som gammel møbelrotte har jeg altid brugt PU lim, da det ekspandere under hærdning, således at selvom man ikke kan skubbe det helt i bund i revner, finder det selv vej under hærdning i langt større omfang end almindelig trælim, derudover limer det noget mere, men er også ret vanskelig og fjerne når det er hærdet, så grundig aftørring når du har spændt op er nødvendig... Det kan som tider lade sig gøre og skubbe limen ind med en tynd spartel eller et stykke træfiner, karton eller lign.

det lyder okay !
 kan man bruge det i en injektionssprøjte ?
Ja, det tror jeg sagtens, dog er der ikke så voldsom meget arbejdstid med i små doser tror jeg sagens du kan. Jeg har flere gange også skåret små kiler og banket i før limen, så kan man være heldig og åbne revner lidt før man limer... Og lidt slibestøv i den våde lim så ses det næsten ikke når det er tørt
Annonce
Pu lim hærder med fugtighed, så man kan sagtens have det i en tøt injektions sprøjte i 2 - 3 timer. Men brug handsker da det næsten er umulig at vaske af hænderne. Det skal slides af.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jeg siger tak for de gode råd   og glæder mig til at komme i gang med projektet !

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også