hjælp til valg af træsort

Hej.
Jeg skal igang med flere forskellige projekter, der alle kræver en masse træ der skal stå udendørs i det øst-jyske: Horsens.

De konkrete projekter er:
  1. Hævet terrasse (ca 70m²) og lidt i normal niveau (ca. 20m²)
  2. Kombineret legeplads/tårn og skjuler for 2 palle tanke
  3. Legetårn/plads et andet sted i haven
  4. skraldespands "parkerings plads"
  5. cykel stativ
  6. halvtag/overdække hen over trappen til hoveddøren
  7. Flere højbede
Af denne årsag har jeg et par spørgsmål til at starte på, mht. holdbarhed af træ:
  1. Er holdbarheden på sibirisk og dansk lærk lige god? (relativ stor prisforskel)
  2. Tryk imprægneret træ, eller lærk, hvilken af de to holder længst tid uden den store vedligeholdelse?
    1. Det forventes at alle skruer der bruges er rustfaste (A2 eller A4), og der støbes stolpe sko ned, så træet ikke kommer i direkte kontakt med fliser/jord
  3. Hvilken af de tre træsorter er mest slidstærk (i.e. træde fladerne på lege tårnene)  af hhv
    1. dansk lærk
    2. sibirisk lærk
    3. tryk imprægneret fyr/gran
Jeg ser frem til at høre jeres indput, så jeg kan komme lidt længere med de mange projekter der står for døren....

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sibirsk lærk vokser langsommere end dansk, og er derfor mere holdbar. Da imprægneret træ indeholder giftige kemikalier, ville jeg bruge lærk til alt hvad der har med leg/børn at gøre og imprægneret til resten.

Hellere leje end at bo på gaden.
Det giver fin nok mening kolding75, mht dansk/sibirisk lærk.
Men hvordan med slidstærkhed af de 3?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også