Lovlig el? - hjælp fra elektriker

Hej allesammen - jeg har lige været på besøg hos en kammerat der har fået lavet korrespondance i sin trappeopgang. Strømmen er trukket fra bag en stikkontakt og ud til en forgreningsdåse (se billede).
Er der en elektriker, der kan fortælle mig om det er et lovligt arrangement?
Det er efter sigende en elektriker der har lavet det, men jeg synes det ser lidt spøjst ud - omvendt, havde det så været et stik på et underlag havde der vel ikke været noget galt med det?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ud til, at der mangler fastgørelse af de 2 øverste kabler. Og måske også af dåsen (svært at se på billedet) Men ellers er der vist ikke noget at komme efter.

Men uendeligt grimt er det. Jeg havde som husejer nok ikke accepteret, at det blev lavet på den måde, men andre er mere ligeglade med udseendet.
Det kan jeg vidst kun erklære mig enig i - mon ikke han får et kald. Det er heller ikke sat skinner på langs listerne eller noget.
Men jeg siger til ham han lige skal have fastgjort ledningerne og at det ellers er ok - og at han måske skal have lavet en estetisk opgradering.

Tak for hurtigt svar! :)
Det er efter sigende en elektriker der har lavet det.
Er du sikker på på det? Om det er lovligt kan komme an på, hvordan kablet er ført ud af dåsen. Hvis det er ført ud gennem en af hullerne i dåsen kan det godt være lovligt. Nu er der ikke vist et billede, der viser hele installationen, men umiddelbart ligner det noget, din kammerat selv har lavet. Der mangler fastgørelse af de kabler, der kommer ud foroven i samledåsen.

fase
Det dér er næppe lavet af en elektriker.
Det lugter langt væk af hjemmefusk, og ved et salg af ejendommen vil elektrikeren, der laver el-rapporten, kaste sig frådende over denne installation og lystigt dele ud af anmærkninger!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
S. Fabrin skrev den 27-07-2020 13:06:51

Det er efter sigende en elektriker der har lavet det.
Er du sikker på på det? Om det er lovligt kan komme an på, hvordan kablet er ført ud af dåsen. Hvis det er ført ud gennem en af hullerne i dåsen kan det godt være lovligt. Nu er der ikke vist et billede, der viser hele installationen, men umiddelbart ligner det noget, din kammerat selv har lavet. Der mangler fastgørelse af de kabler, der kommer ud foroven i samledåsen.

 Jeg har ikke haft den åben, så jeg kan ikke lige på stående fod sige om den er ført gennem et hul i den indmurede dåse eller om den bare er trukket foran (er det den anden mulighed?).

Hvis den er trukket gennem et hul er den lovlig, men grim, og er den trukket foran(?) dåsen er den ulovlig eller hvad?

Hvilken slags anmærkninger er han i farezonen for?
Hvis det er grælt tror jeg godt jeg kunne få ham talt til at få det lavet om :D
Wezio skrev den 27-07-2020 14:42:12

Det dér er næppe lavet af en elektriker.
Det lugter langt væk af hjemmefusk, og ved et salg af ejendommen vil elektrikeren, der laver el-rapporten, kaste sig frådende over denne installation og lystigt dele ud af anmærkninger!

 Hvilken slags anmærkninger er han ude i? 

Altså hvis han selv har lavet det må han jo få en rigtig elektriker ud, men hvis det ér en elektriker, der har lavet fusk, står den jo til en ommer tænker jeg?
Han vil få en anmærkning for ikke at have fastgjort kabler tilstrækkeligt, manglende aflastning ved indgang til samledåse. Måske en anmærkning for det kosmetiske eller for ukorrekt afstand i mellem clips. Er kablet ikke ført ind i forfradåsen i væggen via ét af de egnede huller får han også en anmærkning for dette. Selvfølgelig også for manglende aflastning. Hvordan arbejdet er udført inde i dåserne kan vi kun gisne om.
Hvordan reglerne er omkring beskyttelsesledere når der udvides på installationerne er jeg ikke så meget inde i. Men her KAN også være noget, da der muligvis ikke er beskyttelsesleder ført frem til dobbeltstikkontakten. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er lidt at tage fat på.
Tak for jeres hjælp! Jeg sender det videre til ham :D
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis