Naborøg: hvordan kan man isolere skydedør i gammel ejendom

Jeg bor i en gammel ejendom med skydedør, der kører inden i skillevæggen. Der flyttet en ryger ind i lejligheden ovenpå, og røgen går direkte ned i min stue.
Det lugter især omkring skydedøren: jeg gætter på røgen siver via hulrummet i skillevæggen og ud gennem hullet omkring skydedøren.
Kan man isolere omkring skydedøren eller gøre noget? Sætte lister op? Jeg vil forsat gerne kunne bruge skydedøren, så nedlægning af den er ikke en mulighed.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror du skal beskrive, hvordan den skydedør præcist er lavet, for at få noget ordentligt hjælp. Gerne nogle billeder af hvordan den skyder ind i væggen, hvis det er en mulighed :)

Hellere leje end at bo på gaden.
Det er stadig noget svært at se, hvordan røgen kan trække igennem. Hvis det er muligt, så prøv at få løftet døren af skinnen, og undersøg hulrummet med en lygte for at se, om der er nogle åbenlyse huller / sprækker, hvor røgen kan sive igennem. Noget andet, du bør undersøge, er, om der er nogle gennemføringer med rør til el og/eller varme, som ikke er helt tætte.

Jeg har selv boet i en lejlighed, hvor underboen var storryger. I et hjørne af stuen stank det ganske frygteligt af røg, og jeg fandt ud af, at kablet til antennestikket (radio/tv) var ført gennem et elektriker-rør, som gjorde det muligt for røgen at vandre direkte fra underboens stue til min. Efter at have pumpet noget fugemasse i det rør, forsvandt den værste stank. Herefter fandt jeg så også ud af, at der kom røg ud af samtlige stikkontakter, fordi el-installationerne også gik i rør, der forbandt lejlighederne, og det fandt jeg aldrig en løsning på, inden jeg flyttede.

En sidste ting, du kan få med, er, at luft bevæger sig fra varm mod kold. Dvs at hvis din lejlighed er varmere end overboens, så vil vandringen af luft mellem lejlighederne gå den modsatte vej. En undtagelse er selvfølgelig, hvis du har en udsugning eller lign. til at skabe undertryk i din lejlighed - så vil luft fra tilstødende lejligheder blive suget gennem revner og sprækker og ind til dig, hvis ikke du har et vindue åbent.

Skide træls med dén slags, men det er bare om at få opsporet og stoppet hullerne efter bedste evne! :-)

Hellere leje end at bo på gaden.
Alternativt kan du jo bikse i at skabe en positiv trykdifferens på omkring 10 pascal... Det er nok lidt mere besværligt end at fuge, men hvis fugning en ikke virker.... 
Tak - det var virkelige nogle gode svar, det hele er nyt for mig og jeg anede ikke røg kunne passere så mange steder (er i gang med at tjekke nu). Læste også lige link om overtryk, det virker som om man skal have en omvendt blæser, hvordan så får det installeret?
Røg er en blanding af gas, luft og sodpartikler, så det kommer igennem selv de mindste revner. Der findes mange måder at skabe overtryk på, men i første omgang bør du undersøge, om det ikke er lettere at få stoppet hullerne, og så vidt muligt undgå at lave undertryk.

Hellere leje end at bo på gaden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis