Hej Lds.
Jeg vil lige hører jer kloge el-hovedet hvad i tænker til følgende scenarie i min kærestes badeværelse.
Hun har en eksisterende 230v ventilator (Ip44) i brusenichen, (Område 1) den sidder i 205cm til underkant fra fast gulv.
Da jeg selv er udlært elektriker for 13 år siden, men ikke har arbejder i faget i 10års tid, ville jeg selv sige at den er opsat ulovligt/farligt. (Da jeg i mine gamle elektriker dage sagde minimum 225cm fra gulv til ventilator/spots mm i brusenichen)
Men... jeg har læst lidt op på lidt nyere regler fra sikkerheds styrelsen, så jeg nu er i tvivler om den faktisk er opsat lovligt alligevel.
Sig endeligt til hvis jeg har overset nogle regler/paragraffer.
Her kommer lige 2 uddrag fra DS/HD 60364-7-701:2007 (SIK)
701.5 Valg og installation af elektrisk materiel 701.512.2 Ydre påvirkninger
Tilføjelse:
Installeret elektrisk materiel (se 701.512.4 og 701.55) skal mindst have følgende kapslingsklasse:
– i område 0: IPX7
– i område 1: IPX4
– i område 2: IPX4.
Dette krav gælder ikke for shaverstikkontakter, der overholder EN 61558-2-5, installeret i område 2, og placeret således, at direkte vandsprøjt fra brusere er usandsynligt.
Elektrisk materiel, der er udsat for vandstråler, fx ved rengøring i offentlige badeanstalter, skal mindst have kaps- lingsklasse IPX5.
———
701.55 Strømforbrugende materiel
Tilføjelse:
I område 1 må der kun installeres fast monteret og permanent forbundet strømforbrugende materiel. Materiellet skal være egnet til installation i område 1 efter fabrikantens anvisninger for anvendelse og montering. Sådant mate- riel er:
-enheder til boblebade
-brusepumper
– udstyr beskyttet ved SELV eller PELV med en mærkespænding, der ikke overstiger 25 V a.c. eller 60 V d.c.
– ventilationsudstyr
– håndklædevarmere
– belysningsarmatur
Så hvis jeg læser overstående korrekt, så bør det måske være lovligt med en ventilator i Område 1, bare den er IPx4? (Evt IPx5)
Eller er det følgende der skal følges:
- Udstyr beskyttet ved SELV eller PELV med en mærkespænding, der overstiger 25 V a.c eller 60V d.c
Så hvis det skal laves 100% lovligt skal der opsættes en 12v ventilator. (Hvor sikkerheds trafo sidder uden for vådrums områderne).?
På forhånd tak.
Kenneth