230v ventilator opsat i bruseniche område 1. Lovligt eller ej?

Hej Lds.

Jeg vil lige hører jer kloge el-hovedet hvad i tænker til følgende scenarie i min kærestes badeværelse.

Hun har en eksisterende 230v ventilator (Ip44) i brusenichen, (Område 1) den sidder i 205cm til underkant fra fast gulv.

Da jeg selv er udlært elektriker for 13 år siden, men ikke har arbejder i faget i 10års tid, ville jeg selv sige at den er opsat ulovligt/farligt.  (Da jeg i mine gamle elektriker dage sagde minimum 225cm fra gulv til ventilator/spots mm i brusenichen)

Men... jeg har læst lidt op på lidt nyere regler fra sikkerheds styrelsen, så jeg nu er i tvivler om den faktisk er opsat lovligt alligevel.
Sig endeligt til hvis jeg har overset nogle regler/paragraffer.

Her kommer lige 2 uddrag fra DS/HD 60364-7-701:2007 (SIK)

701.5 Valg og installation af elektrisk materiel 701.512.2 Ydre påvirkninger
Tilføjelse:
Installeret elektrisk materiel (se 701.512.4 og 701.55) skal mindst have følgende kapslingsklasse:
– i område 0: IPX7
– i område 1: IPX4
– i område 2: IPX4.
Dette krav gælder ikke for shaverstikkontakter, der overholder EN 61558-2-5, installeret i område 2, og placeret således, at direkte vandsprøjt fra brusere er usandsynligt.
Elektrisk materiel, der er udsat for vandstråler, fx ved rengøring i offentlige badeanstalter, skal mindst have kaps- lingsklasse IPX5.

———

701.55 Strømforbrugende materiel
Tilføjelse:

I område 1 må der kun installeres fast monteret og permanent forbundet strømforbrugende materiel. Materiellet skal være egnet til installation i område 1 efter fabrikantens anvisninger for anvendelse og montering. Sådant mate- riel er:

-enheder til boblebade
-brusepumper

– udstyr beskyttet ved SELV eller PELV med en mærkespænding, der ikke overstiger 25 V a.c. eller 60 V d.c.
– ventilationsudstyr
– håndklædevarmere
– belysningsarmatur

Så hvis jeg læser overstående korrekt, så bør det måske være lovligt med en ventilator i Område 1, bare den er IPx4? (Evt IPx5)

Eller er det følgende der skal følges:
  • Udstyr beskyttet ved SELV eller PELV med en mærkespænding, der overstiger 25 V a.c eller 60V d.c 

Så hvis det skal laves 100% lovligt skal der opsættes en 12v ventilator. (Hvor sikkerheds trafo sidder uden for vådrums områderne).?

På forhånd tak. 
Kenneth
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er det sidste du skal vælge. ELLER sikre dig at der på ventilatorens installations vejledning står noget i retning af " Egnet i baderum Område 1." ELLER flytte ventilator længere op på afkastrøret.
Det er det man kalder Fabrikantens anvisninger.
Og den sidste del får du nok svært ved at finde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 27-07-2020 19:29:42

Det er det sidste du skal vælge. ELLER sikre dig at der på ventilatorens installations vejledning står noget i retning af " Egnet i baderum Område 1." ELLER flytte ventilator længere op på afkastrøret.
Det er det man kalder Fabrikantens anvisninger.
Og den sidste del får du nok svært ved at finde.

Tak for svaret Erik.

Så du tænker at det bør ændres til en 12v ventilator mm?

Det er desværre ikke “bare lige” muligt at få ændret placeringen, da der så skal opsættes stillads op til 3sal, plus der skal en blikkenslager ud og “lodde” en taghætte a
Jeg kommer ikke med løsninger der er nemme. For jeg kan jo ikke se i starten at det er 3 sal o.s.v.
Det må også være 24 v ac op til 60 v dc ventilator men det vigtige er at strømforsyningen er godkendt SELV eller PELV

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Nej det er klart, jeg siger tak for hjælpen. :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis