Gulvvarme i 70’er hus

Jeg spekulerer i at lægge gulvvarme i et 70er hus hvor det eksisterende gulv består af en “gulvbelægning udlagt på lecabetondæk som er støbt på 75mm isoleringsbatts og et kapillarbrydende lag”
efter alt at dømme er det det oprindelige gulv, og min tanke er at lægge combiplader med varmerør og et laminatgulv ovenpå.
men jeg har meget svært ved at gennemskue om det er nok isolering til at jeg får varme ind i huset, eller udelukkende kommer til at gøre det behageligt at være regnorm.
derudover er jeg også i tvivl om, om der er en risiko for at isoleringen er fuldstændig sunket sammen, så hele dækket skal op.

al hjælp og kloge ord er værdsat 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan rolig regne med at en gulvkonstruktion fra 70'erne ikke lever op til nutidens standard for gulvvarme. Der skal andre tungtvejende grunde til at brække det eksisterende gulv op.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
ja jeg er med på at det på ingen måde kan leve op til de 300 mm der er målet idag, men hvor langt er vi fra, hvilken u-værdi kan man snakke om på sådan et gulv.

forstår ikke helt hvad du mener med grunde til at bryde eksisterende gulv op, kan du uddybe det lidt?
Det er ikke muligt at lave sikre beregninger ud fra beskrivelser af isoleringen på et 70'er hus, men du er meget langt fra dagens krav. Isolering og varmetab havde ikke den store bevågenhed i 70'erne, så du skal ikke regne med at arbejdet er udført med bare nogenlunde akkuratesse - byggeriet skulle ført og fremmest gå stærk.

Med tungtvejende grunde mener jeg bl.a. nyindretning af planløsningen, herunder nyt/nye badeværelser som bl.a. kræver flytning af skillevægge.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis du har et velfungerede opvarmningsanlæg med radiatorer , hvad vil du dog med et gulvvarme anlæg som både koster masser af penge at lave og er meget dyrede i drift .......


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Pt opvarmes der med el paneler på loftet, og det skal skiftes, forslaget var luft til vand varmepumpe, og radiatorer, men hvis der alligevel skal lægges vand i hytten til det, så er komforten efter min mening større ved gulvvarme, det er også noget skønnere visuelt.

alternativet skulle evt. være luft-luft varmepumper, men jeg har ikke voldsomt stor tiltro til at det kan gøre det i de kolde måneder. Og det vil være nødvendigt med 2 varmepumper, og pludselig begynder prisen at løbe alligevel, ogda den eksisterende gulvbelægning alligevel snart skal udskiftes, så mener jeg at det er ret oplagt at overveje alle muligheder.

hvis man tager en overflademåling af temperaturen på sådan et gulv, evt direkte på betonen, kan man så udlede noget af det? Altså få en fornemmelse af hvor godt/skidt det står til

det er ikke pt. Aktuelt med at bryde dækket helt op og starte forfra, selvom der alligevel skal flyttes et par skillevægge, men det er for tungt med omkostninger.
Annonce
At gå fra el opvarmning til luft/vand med install af radiatorer, er et større skridt mht komfort og økonomi, end gulvvarme.
vil du ha varme i gulvet, skal du alligevel have vand ind i huset. El opvarmning vil være totalt urentabelt.isoleringskrav i gulv idag er 400 mm.

 

Rigtigt udført er gulvvarme mere fleksibelt i forbindelse med varmepumper. Dog vil jeg med den kombination ubetinget vælge let gulvvarme - altså ingen beton.

Varmepumpernes økonomi gør sig først gældende når husets samlede isolering er optimal. En let gulvvarmekonstruktion er desuden hurtigere at regulerer i et velisoleret hus.

Desværre kræver 70'er huse typisk en omfattende renovering før alle faktorer kan indregnes i det samlede energibehov da disse huse repræsenterer lavpunktet i moderne byggeri.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er måske mig der ikke er helt skarp i min terminologi.

det er netop tanken at vurdere om det kan gå at lægge det ned i gulvvarmeplader oven på det eksisterende betongulv, som har den førnævnte isolering under sig.

det er lavet med elpaneler på loftet og oven på det er der 300mm isolering, generelt er energirapporten helt fin, og springet ved skift til varmepumpe m. radiator vurderes til at værefra energiklasse e til b, en nedgang i varmeregning fra 20.000 Til 7.000.

jeg er godt klar over at løsningen med at lægge gulvvarme oven på eksisterende gulv ikke er optimal, men spørgsmålet går på “i hvilken grad “ det ikke er optimalt.

jeg er helt med på at det ikke er nemt at komme med et entydig svar på, men overvejelserne kommer op fordi alternativet er luft til luft, eller at lægge rør ind til radiator.

luft til luft er klart billigst til en start, men der skal to pumper til som minimum, og hvis der er mulighed for at få varme fødder i alle rum, så er det at foretrække i min optik
Som du beskriver situationen hælder jeg mest til en radiatorløsning.

Gulvvarme giver klart den bedst komfort, men uden tilstrækkelig isolering mod terræn risikerer du energiforbruget løber løbsk.

For at vurderer i hvor høj grad din nuværende isolering mod terræn er intakt og dermed effektiv, kræves en nøjere undersøgelse på stedet. Alt andet er gætteri.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kan du give mig en idé om hvad den “nærmere undersøgelse
“ består af?

for det er klart også det jeg selv hælder til, men jeg er noget i tvivl om hvem det er jeg skal spørge om lige netop sådan noget.

min umiddelbare tanke var at tage nogle spotmålinger på gulvet for at få et overblik over hvad overflade temperaturen er, for jeg tænker at det må kunne Give et  indtryk Af hvad jeg har med at gøre
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis