Støjdæmper og evt motorspjæld emfang.

Hej

Jeg skal lave køkken i min lejlighed og emfanget kører på en lodret fælles støbt udsugningskanal i væggen.
Jeg skal med mit nye køkkens udformning trække ca 1.5m rør til emfanget.
Hullet i væggen er 125mm.

Vil jeg kunne starte med denne lyddæmper for at tage noget af den støj der konstant er?

https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-ventilation-ventilationsror-og-fittings-lyddaemper-ventilation-lyddaemper-o125mm-laengde-600-mm-lyd125600

Er der nogle som kan linke til et motorspjæld i Ø125 som selv lukker når strømmen afbrydes? Således at jeg kan få det koblet op på lyset i mit emfang? For der bliver godt nok suget nogle kubikmeter varme ud når den altid suger og emfanget lukket ikke helt tæt. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, lyddymper vil hjælpe. Har du plads til en længere model vil det virke lidt bedre.
Lindab DTBCU 230V - ø125 motorspjælv vil kunne klare opgaven. Når du slukker for strømmen lukker spjældet med fjederkraft.

Søren O
Søren O skrev den 25-07-2020 23:01:19

Ja, lyddymper vil hjælpe. Har du plads til en længere model vil det virke lidt bedre.
Lindab DTBCU 230V - ø125 motorspjælv vil kunne klare opgaven. Når du slukker for strømmen lukker spjældet med fjederkraft.

 Men denne model lyddæmper kan godt bruges med emfang? Jeg tænker fedt lign der kan brænde? 

Kan du ikke bare montere et vandret klap spjæld som der normalt er i en emhætte

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Faight:
Når der er konstant sug (tilkoblet centralanlæg), kan et klapspjæld ikke lukke for udsugningen.

Jeg går ud fra at der er fedtfiltre i emhætten, så der burde ikke komme fedt i større mængder ud i lyddæmperen.
Lyddæmper eller ej, brandteknisk er der kun lille forskel. Hvis der er krav om brandspjæld burde det være indbygget allerede nu.

Søren O
Søren O skrev den 26-07-2020 14:00:59

Faight:
Når der er konstant sug (tilkoblet centralanlæg), kan et klapspjæld ikke lukke for udsugningen.

Jeg går ud fra at der er fedtfiltre i emhætten, så der burde ikke komme fedt i større mængder ud i lyddæmperen.
Lyddæmper eller ej, brandteknisk er der kun lille forskel. Hvis der er krav om brandspjæld burde det være indbygget allerede nu.

 Der er ikke noget på nu... Der er kun 125mm hul i væggen... Så var der monteret blød flexslange til emfanget... Det vil jeg gerne undgå igen da man kunne høre at det bevægede sig altid... Nu laver jeg det helst med lyddæmber i hullet ved væggen, spiorrør, spjæld, 90 graders bøjning og flexslange ned på emfanget inde i skabet. 

Emfanget har fedtfiltre ligesom en alm emhætte. 
Annonce
Jeg har 1 spørgsmål vedr dit emfang, har dit emfang egen motor 

fordi hvis dit emfang har egen motor så vil lyddæmperen kun dæmpe lyden fra emfang og ud dvs du får ikke dæmpet lyden inde i køkkenet, det er det ene det andet er at hvis der er tale om en etage ejendom så er der formentlig allerede lavet et centralt udsugnings anlæg som alle lejligheder er tilkoblet og så vil det helt klart være det mest optimale at bruge da det er indstillet til udover at fungere som emhætte også fungerer således at der er en vis udskiftning af luften døgnet rundt for at give et bedre indeklima , desuden kan motoren i emfang eller emhætte ikke skubbe luften hele vejen igennem rørene det er den simpelthen ikke kraftig nok til derfor vil den dårlige luft som kommer fra dit emfang stå ude i rørene med efterfølgende lugtgener for alle andre beboere, husk altid at spørge din bestyrelse, vicevært, administrator før du laver indgreb i ejendommens installationer det kan blive en bekostelig affære hvis man bare buldrer derudaf.
Mvh

Alt kan fixes bare et spørgsmål om tid.
Til "mestersmeden"
Det er altid en god ide at starte med at læse trådstarters første indlæg - så kan der gives brugbare svar.

Søren O
Til Søren jeg er helt enig ,hvorfor vi må formode at det netop ikke er det du har da du ikke bidrager med noget konstruktivt her i denne tråd, og til din oplysning så har jeg afgivet et svar som trådstarter i det mindste kan arbejde videre med.

Alt kan fixes bare et spørgsmål om tid.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis