Støjdæmper og evt motorspjæld emfang.

Hej

Jeg skal lave køkken i min lejlighed og emfanget kører på en lodret fælles støbt udsugningskanal i væggen.
Jeg skal med mit nye køkkens udformning trække ca 1.5m rør til emfanget.
Hullet i væggen er 125mm.

Vil jeg kunne starte med denne lyddæmper for at tage noget af den støj der konstant er?

https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-ventilation-ventilationsror-og-fittings-lyddaemper-ventilation-lyddaemper-o125mm-laengde-600-mm-lyd125600

Er der nogle som kan linke til et motorspjæld i Ø125 som selv lukker når strømmen afbrydes? Således at jeg kan få det koblet op på lyset i mit emfang? For der bliver godt nok suget nogle kubikmeter varme ud når den altid suger og emfanget lukket ikke helt tæt. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Søren O
Søren O
3654 7000
Ja, lyddymper vil hjælpe. Har du plads til en længere model vil det virke lidt bedre.
Lindab DTBCU 230V - ø125 motorspjælv vil kunne klare opgaven. Når du slukker for strømmen lukker spjældet med fjederkraft.

Søren O
Rustkongen
Rustkongen Trådstarter
517 9210
Søren O skrev den 25-07-2020 23:01:19

Ja, lyddymper vil hjælpe. Har du plads til en længere model vil det virke lidt bedre.
Lindab DTBCU 230V - ø125 motorspjælv vil kunne klare opgaven. Når du slukker for strømmen lukker spjældet med fjederkraft.

Men denne model lyddæmper kan godt bruges med emfang? Jeg tænker fedt lign der kan brænde? 

Fiahgt
Fiahgt
2217 9240
Kan du ikke bare montere et vandret klap spjæld som der normalt er i en emhætte

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Annonce
Søren O
Søren O
3654 7000
Faight:
Når der er konstant sug (tilkoblet centralanlæg), kan et klapspjæld ikke lukke for udsugningen.

Jeg går ud fra at der er fedtfiltre i emhætten, så der burde ikke komme fedt i større mængder ud i lyddæmperen.
Lyddæmper eller ej, brandteknisk er der kun lille forskel. Hvis der er krav om brandspjæld burde det være indbygget allerede nu.

Søren O
Rustkongen
Rustkongen Trådstarter
517 9210
Søren O skrev den 26-07-2020 14:00:59

Faight:
Når der er konstant sug (tilkoblet centralanlæg), kan et klapspjæld ikke lukke for udsugningen.

Jeg går ud fra at der er fedtfiltre i emhætten, så der burde ikke komme fedt i større mængder ud i lyddæmperen.
Lyddæmper eller ej, brandteknisk er der kun lille forskel. Hvis der er krav om brandspjæld burde det være indbygget allerede nu.

Der er ikke noget på nu... Der er kun 125mm hul i væggen... Så var der monteret blød flexslange til emfanget... Det vil jeg gerne undgå igen da man kunne høre at det bevægede sig altid... Nu laver jeg det helst med lyddæmber i hullet ved væggen, spiorrør, spjæld, 90 graders bøjning og flexslange ned på emfanget inde i skabet. 

Emfanget har fedtfiltre ligesom en alm emhætte. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Aftræk til emfang
    Hårde hvidevarer (6 svar)
  2. Ventilation - nye indblæsningsventiler og sammenlæg af rum?
    Lav-Hus (2 svar)
  3. gennemløbsvandvarmer EL
    Fyr og opvarmning (6 svar)
  4. Emfang til central udsugning
    Hårde hvidevarer (11 svar)
  5. Wirsbo Genius
    Fyr og opvarmning (1 svar)
  6. Ventilationsanlæg - skal, skal ikke?
    Lav-Hus (7 svar)
  7. hvor mange og hvor store lyddæmper i genvindingsanlæg?
    Lav-Hus (7 svar)
  8. Varmeflytning med 125 mm spirorør - gør jeg det rigtigt?
    Lav-Hus (4 svar)
  9. Isolering isover eller rockwool
    Lav-Hus (6 svar)
  10. Vred emhætte
    Lav-Hus (18 svar)

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her