Isolering af gulv (260mm fri rum)

Hej

Er ved at skulle etablere et badeværelse nummer 2, i den forbindelse har vi inddraget den tidligere fine indgang til formålet (ca 6m2) som aldrig blev brugt alligevel.

Er nu ved at bryde det gamle gulv op og kan konstateret at der er ca 260 mm frirum, ned til et klaplag i beton.
klaplaget ser du til at bære alle 4 vægge, så derfor har jeg ikke den store lyst til at bryde det op. skal dog siges at klaplaget er tørt og der ligger murpap på det.

så derfor tænker jeg på

  • 3 cm afretningsgrus.
  • 15cm styrolit.
  • Radonspærre (2 mm).
  • 8 cm beton. 
Det optimale er dog at have min 200 mm styrolit , men er der ikke noget med at man kan få noget styrolit der isolere bedre end det man normalt kan købe?

  1. Så hvad siger i til opbygningen?
  2. Hvor mange cm beton kan man som minimum ligge? kan jeg komme med på 6cm?
  3. Er det bedre at fjerne det afretningsgrus til fordel for mere styrolit?

BR
Manley

Hej Er ved at skulle etablere et badeværelse... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som der skrives - ikke mere grus end hvad der er nødvendigt, for at kunne rette af. Det sagt skal du heller ikke grave mere væk end nødvendigt. Det er da kun fedt, at du har så meget grus at rode rundt med :)
Læg 10 cm. beton... Radonspærre, måske. Hvad skal der oven på betonen og, hvor pæne er dine vægge i kanterne rundt - og skal der laves noget ved dem bagefter?

 

Hej

Der kommer fliser oven på betonen.

Når beton dækket er støbt bliver der sat fiber gips væge op ved bruse kabinne for at lave en stabil overflade (resten er pæne), som kommer til at gå hele vejen ned til beton dækket, efterfølgende bliver det hele vådrumssikkert, hvorpå fliser bliver lagt.

BR
     Manley
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du kører vådrumsmembran på, så skal du ikke udlægge radonspærre under betonnen :) 10 cm. beton med 6 mm. armering er også anerkendt som radonspærrende i sig selv. Det er således kun langs kanter det kræver lidt omhu, men det klarer du med vådrumsmembranen.

 

Stod dine tilstødende ikke ovenpå klaplaget? Er der sokkel under?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH

har fundet ud af at alle mure står oven på en støbt sokkel, Så klaplaget er lagt imellem alle soklerne.

Så nu har jeg fjernet

10 cm beton
20 cm leca
10 cm klaplag af beton
og 20 cm af en sokkel der stod midt i det hele hvor de tidligere rum gik til.

alt dette giver er ca 30-35 cm til isolering nu.

Der bliver installeret ny kloak i næste uge, samt trukket nye rør til vand og varm over loftet og frem til de forskellige installationer :D

Br
Manley

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også