Isolering af gulv (260mm fri rum)

Hej

Er ved at skulle etablere et badeværelse nummer 2, i den forbindelse har vi inddraget den tidligere fine indgang til formålet (ca 6m2) som aldrig blev brugt alligevel.

Er nu ved at bryde det gamle gulv op og kan konstateret at der er ca 260 mm frirum, ned til et klaplag i beton.
klaplaget ser du til at bære alle 4 vægge, så derfor har jeg ikke den store lyst til at bryde det op. skal dog siges at klaplaget er tørt og der ligger murpap på det.

så derfor tænker jeg på

  • 3 cm afretningsgrus.
  • 15cm styrolit.
  • Radonspærre (2 mm).
  • 8 cm beton. 
Det optimale er dog at have min 200 mm styrolit , men er der ikke noget med at man kan få noget styrolit der isolere bedre end det man normalt kan købe?

  1. Så hvad siger i til opbygningen?
  2. Hvor mange cm beton kan man som minimum ligge? kan jeg komme med på 6cm?
  3. Er det bedre at fjerne det afretningsgrus til fordel for mere styrolit?

BR
Manley

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej

Har kigget lidt på nettet og kan se at man kan få noget der heder Kingspan TF70, (lambda-værdi 0,022) så det vil svare til svarende til 27 cm almindelig EPS)

er der nogle der kan sige god for at bruge det, det koster en del mere, men det er til at levere med hvis det kan bruges :D

BR
    Manley
Med mindre der er isoleret under klaplaget, hvilket der næppe er, må du ikke lægge mere end 75 mm. ovenpå, grundet risiko for kondens nede på klaplaget.
Undrer mig dog over du har så langt ned til klaplaget. Hbad lå der oven på før? Jeg tror ikke du skal være så bekymret for at bryde det op, hvis du holder dig 10-15 cm. fra kanten og skærer med 230 mm. vinkelsliber langs kanterne inden du banker. Lad være med at kaste penge efter TF70. Bank skidtet op og lav det rigtigt. 6m2 kan du vel skære, banke og grave ud på 3-4 timer uden sved på panden :)

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej

Gravko: tak for dit svar :D 

Der lå ca 15 cm leca sten og 10 cm beton.

Hvis jeg nu lader 10-15cm stå ude langs kanten , vil det så ikke danne kuldebro ind i min isolering? og derved lave kondens midt i isoleringen?

Jeg kan prøve at bank hul i klaplaget og se hvad der ligger under det, måske er det jord eller grus.

BR
     Manley

Jo, du må gerne hælde mere isolering på end det gravko nævner, som gælder en almindelig strøkonstruktion i træ.
Klaplag er af beton og uorganisk, så ingen problemer her.

Jeg kan anbefale kingspan personligt, og det fås til rimelige priser gennem bygmax.dk f.eks.

Konstruktionen er som følger :
Afret klaplag, kan gøres i sand, mørtel, eller flydespartel.

Udlæg kingspan i to lag i to forskellige lagtykkelser, med forskudte samlinger.
Det tykkeste lag lægges nederst, herpå en radon/fugtspærre, herpå lag nr. 2.
Radonspærre skal klæbes op ad en plan pudset væg, og kan med fordel forbindes til vådrumsmembranen.
LIPs vådrumsmembran har også godkendelse som radonspærre.

Herpå beton osv. Husk kantisolering før der støbes. 20-50mm afhængig af hvad du kan slippe afsted med i forhold til kommende gulvbelægning. 

Elektronikteknikeren
Det vil være uden betydning når det er så lille et område. Det er ikke i isoleringen kondens er et problem (i det her tilfælde) - det er hvor varmen møder en kold overflade.

Hvis du får banket en nogenlunde pæn firkant op og gravet ud så det passer med at du kan rette af og første lag isolering kun lige kigger op forbi klaplaget, så kan du rette af med sand langs kanterne og lægge andet lag isolering.
To lag 150 mm. Sundolitt C80 eksempelvis.

Skal der gulvvarme ned i betonnen?

Drop i øvrigt radonspærre i gulvet. Der skal vel smøres vådrumsmembran ud på hele gulvet? :)

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Gregeren skrev den 26-07-2020 09:33:31

Jo, du må gerne hælde mere isolering på end det gravko nævner, som gælder en almindelig strøkonstruktion i træ.
Klaplag er af beton og uorganisk, så ingen problemer her.

Skimmel kan ikke vokse i beton, men sagtens på beton. Kræver bare lidt fugt og snavs :)
Han han ikke bare smække Kingspan på, uden at vide, om der er kapillærbrydende lag under klaplaget. 


 

Jeg vil blot pointere at løsningen med at beholde klaplaget og spare opgravningen er en afprøvet og anerkendt måde at udføre det på.

Men det er da rigtigt at 6m2 opgravning ikke er så slemt, men nu er det jo ikke en nødvendighed, samt der er hele problematikken omkring fundering af væggene som man undgår.

Radonspærre kan selvfølgelig undlades længere nede når der udføres vådrum. 

Man kan læse mere om isolering oven på klaplag på træinfo.dk.

Det skal selvfølgelig undersøges om der er et drænende lag under klaplaget, men det burde kunne ses på bygningstegningerne.
Alternativt kan man lave et hul midt på gulvet og inspicere de faktiske forhold. 

Elektronikteknikeren
Det skal lige nævnes jeg har lavet præcis samme nummer.Har en 18 m2 entré, skillevægge muret oven på klaplag.
Lagde dog kun med 50 mm. TF70 oven på klaplag rettet af med flydespartel, Nordic gulvvarmeplader og klinker.
Der var så heller ikke plads til mere. Af en eller anden grund har jeg ingen billeder efter at have lagt isolering

Der var mange ting i gang da jeg lavede det. Der går ikke en dag, hvor jeg ikke fortryder at jeg ikke bankede op og lavede det ordenligt.I lige præcis terrændæk, har man mulighed for, hvis man banker op, ikke at skulle bruge kassen på Kingspan.

 

Hej Alle

lige en lille opfølgning på tråden.

jeg fulgte jeres råd, og har nu gravet klaplaget op, det var ca 100-150 cm tykt, og der lå ca 200 mm grus under.

Så jeg har ca 380 mm frirum pt.

så min umiddelbare ide er

200 mm grus
300 mm styrolit isolering
80 mm beton med gulvvarme.

Så jeg har to spørgsmål.

1: Skal der radonspærre i?
2: Kan jeg tage 100 mm grus af for at isolere med 100mm styrolit. mere?

BR
     Manley

Du behøver ikke mere grus end hvad der er nødvendige for at rette af til plant og stabilt underlag.
Eps isolering er jo kapilarbrydende i sig selv, så læg hellere 100mm mere i stedet for grus. 

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også