Fjerne maling fra en pudset facade

Hej,

Vi har et hus fra 1936 hvor der er malet med plastic maling ovenpå puds.Vi har forsøgt at få malingen af med en beton sliber med diamant skive, først en grov og så en noget finere. Begge dele åd maling og puds, så vi fik mærker i facaden. (https://murerbutikken.dk/shop/carbide-slibeskive-oe-739p.html nr 24 og to andre lidt anderledes men grovere)Så har vi prøvet en stålbørste på en vinkelsliber, men den sliber bare malingen og fjerner den ikke. Så facaden bliver glat, men malingslaget sidder der stadig. Der er mange svin revner i facaden, som skal repareres. Men jeg frygter at de kommer tilbage, hvis malingen ikke kommer helt af og huset kan ånde igen. Er der noget som har erfaring med noget ligende som kan hjælpe? Jeg har overvejet om vi simpelthen skulle bruge noget flydende malingsfjerner i stedet for at slibe...

På forhånd mange tak (håber virkelig der er nogen som kan hjælpe....) ps. Vi er ikke interesseret i at sandblæse eller lign.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Jeg kender kun 1 god gammeldags metode ud over det du har forsøgt. Prøv at smøre et lag brun sæbe på et stykke og så klistre det over med husholdnings film. Dagen fjerner du filmen og malingen følger med.  
Nej så nemt går det nok ikke, men jeg er ret sikker på at det let kan vaskes af.
Jeg ved godt det meget når det er et helt hus.
Men du har jo på forhånd fravalgt sandblæsning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vinkelsliber er ret hæftigt. Måske en girafsliber og sådan en her, kan gøre det mere kontrolleret: https://murerbutikken.dk/shop/carbide-slibeskive-oe-863p.html

 

En facadefræser kunne være en mulighed. Den fungerer ligesom en betonsliber den bruger bare "hjul" istedet for en slibeskive. Den er ikke så hård ved murværket, som en betonsliber. Jeg har brugt sådan en for at fjerne gammel maling og løst puds i vores kælder.
Må jeg forsigtigt spørg om, hvorfor sandblæsning er "NO-GO"?  
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Vi har været omkring mange former for afrensning - og lige med sandblæsning har vi fået at vide at det kan være meget hård for murstenene - og da huset er fra 36 så vil vi ikke risikere at de bliver ødelagt. en anden ting er at vi helst vil undgå den store udgift ved at skulle pudse hele huset op igen, da pudsen på huset ikke fejler det store.

Vi havde også overvejet facadefræser, men fik at vide at den var kraftigere end en beton sliber. Interessant. Vi vil jo helst undgå at tage pudsen med af. 

I går købte jeg noget lak og malings afrenser, og det virkede faktisk. Det er dyrt, men nu prøver vi på en væg og ser hvordan det går. Og så skal brun sæbe helt klart prøves når det stopper med at regne, hvis det virker er det da noget billigere.
Ocean2804 skrev den 26-07-2020 09:16:49

Vi har været omkring mange former for afrensning - og lige med sandblæsning har vi fået at vide at det kan være meget hård for murstenene - og da huset er fra 36 så vil vi ikke risikere at de bliver ødelagt. en anden ting er at vi helst vil undgå den store udgift ved at skulle pudse hele huset op igen, da pudsen på huset ikke fejler det store.

Vi havde også overvejet facadefræser, men fik at vide at den var kraftigere end en beton sliber. Interessant. Vi vil jo helst undgå at tage pudsen med af.

I går købte jeg noget lak og malings afrenser, og det virkede faktisk. Det er dyrt, men nu prøver vi på en væg og ser hvordan det går. Og så skal brun sæbe helt klart prøves når det stopper med at regne, hvis det virker er det da noget billigere.

 Meld gerne tilbage hvordan det virker og hvor lang tid det tager på en væg. Og hvad prisen bliver for at gøre det selv. Står med samme problem, hele huset er nærmest én stor gummi membran.


 

Jeg skal nok melde tilbage, forventer at vi får klaret første væg i løbet af en måned. Vil så male den og lade den stå til foråret, for at være sikre på at løsningen virker, inden vi kaster os over resten af huset. Og sig endelig til hvis du finder en løsning på Jeres hus, det er bare mega træls med det plastic maling 😊 
Hvis i har kalkmørtel på huset, hvilket der er stor sandsynlighed for i forhold til årstal, skal i være OBS på at almindelige facademalinger ikke er at anbefale. Specielt ikke hvis stenene er bløde. 
Optimalt set skal facaden kalkes.
Alternativt kan silikat maling prøves.
Cement baserede løsninger og i serdeleshed moderne akrylmalinger bør i holde jer fra. 

Elektronikteknikeren
Ocean2804 skrev den 26-07-2020 09:16:49

Vi har været omkring mange former for afrensning - og lige med sandblæsning har vi fået at vide at det kan være meget hård for murstenene - og da huset er fra 36 så vil vi ikke risikere at de bliver ødelagt. en anden ting er at vi helst vil undgå den store udgift ved at skulle pudse hele huset op igen, da pudsen på huset ikke fejler det store.

 I risikerer alligevel at murstenene har taget skade.. at være indelukket i en plasticpose er der ikke mange sten, der kan tåle..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også