Let og lavt selvbærende gulv

Jeg vil gerne konstruere et flyvende gulv på hjul. Længde 8,5m og bredde 2,25m. Det vil kun have støtte i enderne af den lange led, dvs der er 8,5m mellem støtte punkter i hver side. Det skal kunne rulle (evt på skinner), så støtten i hver side bliver i form a hjul. Det skal kunne bære sin egen vægt uden at "bøje" og helst meget mere. Vil gerne have at man kan placere 10 mennesker på det, uden at hjul eller selve gulvet giver efter (bøjer eller brister). Gulvet skal være så lavt som muligt.

Hvordan bør jeg bygge selve gulvet? Materialer og sammensætning. Fokus på bæreevne, stivhed og lav vægt. Pris er selvfølgelig også en faktor.
Hvilke hjul kan klare den slags belastning, og hvordan bør jeg montere dem? Under gulvet i siderne eller på siderne af gulvet? På siderne vil nok være at foretrække, idet det sikkert kan formindske den samlede højde. Skal det på skinner?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan vil du få det monster ind i rummet? Vægt og dimension? Glem det. Vægten alene vil kræve en kran.


 

8,5m frit spænd uden nedbøjning kan kun klares med noget kraftigt heb-jern, din platform vil blive enormt tung og svær at flytte med.
Hvad er formålet med dækket?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du skal prøve at se dig om efter den slags alu rigning, der bruges til koncerter/scene opbygning. Det er nok det letteste/stærkeste du kan få fingre i... men det koster.
Til selve podiet findes der også plader med alu kanter i moduler.
klik her.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvad er grunden til at det kun kan støtte i siderne? Umiddelbart er opgaven jo langt nemmere at løse ved at sætte hjul på rigtig mange steder. Sådan nogle drejbare hjul som man har på flyttemændendes "hunde" fx

Ask
Annonce
Tak til alle der bidrager. Konstruktionen skal fungere som overdækning til udendørs swimmingpool. Den er 8x4 meter (indre mål). Jeg vil gerne lave to dæk ovenpå, som jeg kan rulle for når poolen ikke skal bruges og fra når den skal bruges. Jeg har ca 3 meter fri plads ved siden af en af de lange sider, så jeg tænker at lave to dæk af godt 2 meter i bredden, der er forskudt i højden så de kan rulle hen over hinanden når de rulles fra, men stå forskudt, så de dækker hele poolen, når de er rullet for. Tænker de skal rulle på skinner. Skal motoriseres
Jeg ville klart lave det så de spændte over de 4 meter og ikke de 8, så skal du nok rulle lidt mere med dem, men det er meget lettere at få til at bære 

Ask
Problemet med at lave det så det spænder over de 4 meter er, at jeg ikke rigtig har noget plads ved siden af de korte ender, så der er ikke meget plads at "rulle ud på". Jeg kan måske godt finde en meter, men så kræver det 8 dæk der skal rulle over hinanden, og så kan det godt ende med en ret høj konstruktion, tænker jeg? Og så giver det 8 gange 4x1 meter dæk i forskellige højder, og det vil ikke længere føles som et dæk, når det er rullet for over poolen, men mere som en trappe (med lange trin)
Der ligger en lignende tråd som har kørt her for 3-4 måneder siden- Jeg kan ikke finde den.
Men der beskrev jeg hvordan man kan lave det som en harmonika. Altså en plan flade som bærer på de 4 meter. Men de skal så være 2 m. "lange" og så have hængsler i bind imellem 1-2 og 3-4 Og hængsel i top imellem 2-3 Så har du en elektrisk trækspil 2,5 m oppe på muren i den ende det skal parkeres ved. Ved at trække imellem 1 og 2 bøjer det op samtidig med at de 3 og 4 flyttes med.
Når 1 og 2 har nået målet, flyttes trækspil og 3 og 4 trækkes op.
En anden mulighed var at lade det være bund i pool og skyde det op hydraulisk ( med vand i stedet for olie )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad med en rulle port, eller systemet fra den? 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis