Stolpebære og pergola, det hele flytter sig

Hej,
Jeg har lavet følgende konstruktion, vi ville gerne have brun imprægneret stolper og jeg kunne ikke finde længere end 3m derfor blev jeg nødt til at bruge stolpebære så jeg fik den højde jeg skulle bruge, jeg plejer altid at grave stolperne ned til sådan nogle projekter eller grave og støbe i beton.

Nå men nu er konstruktionen lavet og den er ikke stabil når man rykker i en af stolperne så bevæger det hele sig. Jeg kan se bevægelsen sker i det punkt hvor L stykket er svejset på stangen der går ned i betonen, selve stolpebæren i jorden rykker sig ikke en millimeter. Måske gør det ikke noget men det irriterer mig, har jeg angrebet det forkert an, har jeg lavet en fejl ? Er der noget at gøre ? Jeg kan selvfølgeligt skifte stolperne til alm imp. stolper og grave dem ned i 90cm så tror jeg det er stabilt.


 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville hjælpe med en skråstiver bagud, men det vil jo ikke se pænt ud...

Men flot project, og superærgeligt at det ikke er helt stabilt...

Hvis du skal lave noget lignende engang, så er de H formede stolpebære mere stabile.

Vi prøver igen, i morgen --
Som "je_ns" skriver, så kan to skråstivere, der er fastgjort 2/3 oppe ad stolpen i hjørnet og skråt nedad og bagud være en løsning på at afstive det. En anden ting, du bør være opmærksom på, er, at lægterne tværs over vil have en tendens til at komme til at hænge i en bue, når kontruktionen bliver tung af fugt. Derfor vil jeg råde dig til at have 2-3 "vinterstøtter" liggende, som du kan stille under i de kolde og fugtige måneder for at modvirke dette.


Hellere leje end at bo på gaden.
Når man bruger stolpesko skal stolperne sikres i begge retninger. I den ene side er der skråstivere i een retning og i den anden side i en anden retning. Så langt så godt. Jeg går ud fra at problemet så er at hele konstruktionen kan dreje.
Du kunne prøve at sætte et brædt på skrå i begge ender af den yderste bjælke og se hvor meget stabilitet det giver. Hjælper det kan du lave rigtige skråstivere.
Og så har du vel sat de eksisterende skråstivere ordentligt fast så de ikke kan give sig? 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Lad det stå og se godt ud. Alle konstruktioner af den art kan bevæges.
Sig til selv: Det er ikke pergolaen det er galt med, det er oppe i mit hoved "

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis