Isolering af gulv

Hej alle

Jeg er i gang med en tilbygning i kolonihaven og er i den forbindelse blevet i tvivl om den bedste måde at isolere gulvet på. Det er en tilbygning på 3,5x3,6 meter.

Der er opsat bundramme i firkant og lagt spær på tværs - 6 stk. Afstanden er 60 cm imellem spærene. Spærene er 9 cm høje og fra underkanten af spær er der 20 cm luft til jord.

Jeg havde forestillet mig at bygge 6 rammer der passer ned i mellemrummene.
Hver ramme opbygges i følgende lag:
Undersiden af gulvpladerne
1. 2-3 cm luft
2.40 mm rockuld/stenuld
3. Styrolit plade 30 mm
4.Diffusionsåben vindspærre
5. Trådnet 13x13mm masker - galvaniseret.

Ville der opstå problemer på sigt ved at gøre det på denne måde?

Håber meget I kan hjælpe en nybegynder.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Synes du overtænker det lidt. Hvis din bundrem er åben, kunne du slide nogle trykimprægnerede brædder i fuld længde ind under dine spær og skrue dem oppe fra. Så har du noget til dit net - eller fibercement (så skal du ikke fedt med banevare vindspærre).
Hvorfor vil du blande EPS og mineral uld, og hvad skal du med 2-3 cm. luft under gulvet?

  1. Gulvplader
  2. 80 mm. isolering
  3. Fibercement


 

Enig med meget af det Gravko siger, men ville da prøve at udnytte alle 20 cm til isolering, det bliver ikke ret meget dyrere og hjælper en del på komforten.  

En ting du skal sikre dig i sådan en konstruktion er at få lukket af for dyr udefra, det er ikke sjovt hvis en rottefamilie flytter ind under dit gulv.
90mm i højden er godt nok ikke meget. Til normal bebyggelse vil man skulle op i en 45x220mm pr. 600mm hvis spændvidden er 3,5m. Dette vil give en nedbøjning på 4,5mm. Hvis du holder fast i 90mm, så vil du få en kraftig nedbøjning vil jeg tro.
perhans skrev den 27-07-2020 14:27:22

Enig med meget af det Gravko siger, men ville da prøve at udnytte alle 20 cm til isolering, det bliver ikke ret meget dyrere og hjælper en del på komforten.

En ting du skal sikre dig i sådan en konstruktion er at få lukket af for dyr udefra, det er ikke sjovt hvis en rottefamilie flytter ind under dit gulv.

 Hans konstruktion kræver ventilation, så de 20 cm. der er over terræn, kan ikke bruges til isolering... Og som jeg lige forstår det, så er rem og spær sat allerede.

Men ja, 90 mm. til det hele er i underkanten - håber da det kun skal bruges til sommerbeboelse :)

 

Hej alle

Mange tak for svarene.

Jeg valgte at følge Gravko og holde det enkelt. Trykimprægneret brædder under spærene til at holde trådnet og vindpap. Derefter isolering og gulv. Så er der styr på rotter og mus og der vil også komme en fibercementkant rundt om remmen med lufthuller (og trådnet for) så der er udluftning. Spærerne er understøttet midtpå så spændvidden er kun 175cm. Jeg vil mene det godt kunne fungere uden nedbøjning - vi skal jo ikke have tunge maskiner stående på gulvet. 

Det skal nævnes at det er en tilbygning til et gammelt kolonihavehus med 40-50 år på bagen, bygget af ølkasser og hvad der nu var tilgængeligt. Det skal kun bruges i sommerhalvåret. Vores problem er mere at det bliver for varmt indendøre end for koldt :-) Egentlig havde det været bedre at fjene hele det gamle hus og begynde forfra. Men det var tiden og pengepungen ikke til.

I skal have mange tak for hjælp og kommentarer.

God sommer

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis