montage af el- underlag

hvordan monteres et el- indmuringsunderlag et sted, hvor der vanskeligt kan mures
må underlaget skrues fast uden mørtel?
hvordan monteres et el- indmuringsunderlag et sted... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Et foto er det nu svært at sende, jeg har ikke lige udstyret.
Men indmurings underlag skal naturligvis sidde ordentlig fast, selv om vægmonteret underlag til stik og lamper kan skrues fast, kan et indmuret underlag ikke sidde ordentlig fast kun med skruer, et det rigtig forstået?
Men naturligvis giver man det hele en gang mørtel eller andet, det skulle da bare mangle.

Derfor, hvor fast skal underlaget monteres, og er der styrke krav til den samlede montage på grund af efterfølgende belastning fra træk i ledninger, tilsluttede lamper osv?.
Er det lovbefalet at skrue et indmuringsunderlag fast i de indvendige skruebrønde samtidig med en indmuring? eller må indmuringen foretages uden skruer? Er brøndene til huller i et Air underlag kun indrettet til fiksering af underlaget med skruer eller søm under en indmuring som i de tidligere LK underlag, og må skruer eller søm til fikseringen fjernes efter en indmuring?

vægten skrev den 28-07-2020 12:14:36
Er det lovbefalet at skrue et indmuringsunderlag fast i de indvendige skruebrønde samtidig med en indmuring?
Den slags detaljer står der intet om i loven. Du må have fat i producenten af det materiel, du benytter, og spørge denne om hvordan producentens materiel skal monteres. Lovgiveren ved jo intet om, hvordan producentens materiel er lavet, og hvilke forudsætninger producenten ligger til grund for anvendelsen af producentens materiel.

Grunden til at der er forskel på en indmuringsdåse og et påbygningsunderlag er bl.a. at plasten i indmuringsdåsen er tyndere. Det er således ikke kun et spørgsmål om at dåsen sidder fast, men også et spørgsmål om dåsens styrke til at modstå udefrakommende påvirkninger.
vægten, du bliver nødt til at dele dit spørgsmål op i to.
1. indmuringsdåser, som ikke er af typen AIR, gøres fast i de udvendige "ører" til den bygningsdel, de skal mures ind i. Denne fastgørelse tjener til fastholdelse indtil elektrikeren/mureren har muret dåsen fast. De indvendige tårne tjener til fastgørelse af montagegenstande som afbrydere, stikkontakter eller lampeudtag.
2. indmuringsdåser af typen AIR, som bruges, hvor der kræves lufttæthed. fordi den lufttætte membran gennembrydes. I disse dåser er der mulighed for at skrue underlaget fast gennem de indvendige tårne. Tårnene til fastgørelse af montagegenstande er ikke beregnede til fastgørelse i murværk eller lignende.
Der er ingen krav om, at dåserne skal skrues fast, inden de mures fast. Det er blot en praktisk foranstaltning for at holde dåsen fikseret, indtil den er muret fast.
Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se senariet, hvor dåsen sidder skruet/sømmet fast uden at være muret fast. Vil du have hullet til dåserne stående åben?
Hvad er i øvrigt væggen lavet af, siden du har så mange bekymringer med fastgørelsen af dine dåser. Din beskrivelse kunne være bedre.

fase
Det har aldrig været min mening, at hullerne i væggen til dåserne skal være åbenstående, blot et beskrivelse af tilladelig træk belastning for at undgå, at træk fra ledninger osv kunne rive underlaget i stykker.
Tak for information
Hvad havde du tænkt dig skulle  være gjort fast i f.eks. stikkontakten, som kan trække stikkontakten og dåsen ud af væggen. Angående lampeudtag er givet en max vægt, som det må belastes med.

fase
Annonce
Jeg gør stort set aldrig indmurings dåser fast med andet end cement mørtel. Samme styrke som mureren bruger til op muring.  Når der er hugget ud så kommer der en klat ind i bunden af hullet og dåsen trykkes ind. Så er der mørtel bag på og lidt ud på siderne. Der skrabes lidt væk der hvor jeg har planer om kabler eller rør kommer.
Nogle timer efter kan kabler så puttes ind, så er den stort set fikseret.
Det med søm og skruer er unødvendig og bøvlet.
Efter udhugning er bunden af hullet sjældent så plan at dåsen sidder ordentlig alene. Så den klat mørtel ind bagved gør at det sidder lige og fast.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Et forsinket tak for svar
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis