Nyt underlag og tagpap på gammel bygning med lav hældning

Hej
Jeg står for at skulle renovere taget på en bygning som pt er uopvarmet (på sigt er det muligt den bliver opvarmet). Aktuelt er der tagpap på taget men da tagpappen har mistet sin skifer og underlaget nogle steder virker lidt sprødt/blødt når man går på det påtænker jeg at rive det gamle tag af og lave nyt paptag. Jeg har dog i den forbindelse flere spørgsmål.

Info om taget nu:
spærafstand 80 cm
Aktuelt er brædder til tagpap lagt direkte på spær
Dimensioner: 7.5 m x 6,4 m
Hældning under 1:40 (taget er ikke helt fladt men hælder ikke ret meget)

Min plan:
  1. rive gamle tag af ned til spær som bevares
  2. Hvis muligt lægges klodser under spær i den ene ende så hældning øges lidt
  3. lægge 18 mm tagkrydsfiner 120 x 240 cm plader i mindst 1 fag forbandt 
  4. plader stødes over spær og skues til disse
  5. Jeg overvejer at betale mig fra tagpap delen (jeg havde egentligt mod på selv at gå i gang men så var der nogen der snakkede om brandfare og forsikringer der muligvis ikke dækkede hvis uheldet skulle være ude).
Mine spørgsmål:

  1. Der er mange typer krydsfiner, med et tag med lav hældning opfylder denne så kravene ? Husky 18 mm tagkrydsfiner
  2.  skal jeg lade pladerne ligge med en lille (fx 1-2 mm) afstand til hinanden for at give plads til varme og fugt udvidelser.
  3. hvilke type skruer bruges under tagpap ? (fx rustfri eller korrosions bestandige), dimensioner på disse ?
  4. hvor tæt sættes skruer ?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du mener 1 cm pr 40 cm så er det udmærket fald. Bare der ikke står vandpytter på taget efter regnvejr. Kan du se brædderne nedefra og de ikke er rådne, taget ellers er tæt o.s.v. så ville jeg på tagdækker til at lægge et lag mere på.
Forsikring kan sikkert dække ved tagarbejde. Man skal melde det på forhånd og så får man et par betingelser. Det gælder bl.a. ildslukker, og overvågning i f.eks. 2 - 4 timer efter på brænding.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Tak for svar.

Jeg har talt med forsikringsselskabet og du har ret på dette punkt, de dækker når man blot har meldt det inden start og overholder nogle betingelser.

Mht om brædderne under er rådne vil det vise sig i næste uge når jeg begynder at pille gammelt listeloft og isolering af nedefra, der er dog flere steder som virker mørt når man går på taget.... men det viser sig som sagt. Derudover er der en del af det eksisterende tag der er udført som termo plader (gennemsigtig plast) som ikke bryder sig om at holde tæt på et lavhældningstag

I forhold til selv at brænde nyt tagpap på.... er det overmodigt at give sig i lag med ?
Jeg har brændt enkelt lag på legehus tag tidligere og synes det virkede som en ok overskuelig opgave.... dette der dog i lidt anden skala og i 2 lag.

Der er mange regler og krav til konstruktionen men meget kan findes i icopal og phønix's vejledninger. hvis der er nogen der har andre gode kilder til vejledninger hører jeg gerne om det. 
 
Når du har prøvet det før, så er dette jo ikke værre. Det er blot et større projekt så det tager naturligvis lidt mere tid. De vejledninger du nævner er ok.
Du skal bare sørge for at de hele ruller ikke kører op over kanten i siderne. Der skal du lægge en strimmel bagefter.
Når du varmer ind under rullen så skal asfalten lige bestemt flyde foran rullen med en ganske lille pølse flydende asfalt. Du skal ikke tage brænderen væk hvis det bliver lidt for meget, bare rulle lidt hurtigere videre. Hvis du afbryder opvarmning så er der problemer med at få det varmet op igen og komme i gang.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis