Fjerne bambus rodnet

Fra en bambus mangler jeg en gang for alle at få fjernet rodnet og ny-spirer. Den har stået i en krog, så sprængning eller træk med bil er udelukket. Håndværktøj batter ikke rigtig noget, så jeg har besluttet at leje maskineri - fræser af en type? Hvad skal jeg vælge til, at håndtere dette massive rodfilter?
mvh. Svend Jensen
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
https://www.havenyt.dk/tips/anlaeg/234.html
https://handyman.dk/gartner/beplantning/hvordan-fjernes-bambus/?side=2
google der er mange opskrifter

alt efter hvor stor den er såklip den helt ned og del den op i mindre stykker så den er mere håndterbar

ved rødder er det en rodfræser man bruger.
Mon ikke rodfræser og stubfræser er det samme.
Så vil det blive "parteret", så det er til at skovle i.
Har engang fået en træstub fræset. Det virkede helt fint, men igennem de næste år - efterhånden som efterladenskaberne rådnede, sank overfladen. Så min anbefaling vil være at køre det alt affald væk.

Søren O
Tak. Jeg rådfører mig med maskinudlejeren om størrelse - men en stubfræser er nok det sikreste - en fræser vil nok kvæles i de mange rødder. mvh. Svend
Annonce
Af hensyn til andre der står med lignende problem, kommer her mine endelige erfaringer.
Hos grej-udlejeren fik jeg det råd at bruge en drænspade, da havefræser eller stubfræser ikke egnede sig til at fjerne et bambusrodnet med.
Og med drænspaden gik det ret let, selv om jeg tog det over et par dage
Små bidder hakkes omkring og løsnes ved at bruge drænspaden som "brækstang" - den har jernbeslag på hele skaftet, så den kan holde til at vippe klumperne fri med.
En alm. spade eller skovl ville man knække skaftet på.
Detalje: Drænspadens udspidsning bør slibes eller files skarp, hvilket vil lette når rodnettet hugges fri.
Jeg tror jeg får en "hilsen" i mine arme og overkrop - så far frem med omtanke - eller del op over nogle dage.
mvh. Svend Jensen
Erfaren mand er god at gæste  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Drænspader kan bruges til meget, og skærper du den med en vinkelsliber må selv det sejeste rodnet opgive ævret.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.


Jeg plejer at bruge en bajonetsav og så en del klinger, det virker rigtigt godt og ikke så fysisk hårdt😊
Lyder absolut som en brugbar måde - håber fremtidens bambusryddere finder inspiration i denne tråd.
mvh. Svend Jensen

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis