Isolering af Termix one

Vi har en Termix one varmeveksler, af den type uden isolering.
Vil gerne have tomgangs forbruget lidt ned, så rørene ind er isoleret osv.

Tomgangs forbruget ligger imellem 20 og 30 liter i timen, kunne det komme 5, 10 eller 15 liter ned i timen gjorde det ikke noget.
Men vandet er imellem 50 og 52 ved hanen, så det skal ikke længere ned i forhold til legionærer
Det er en 2003 Model..

Men i forhold til at isolere den, så har jeg prøvet at lave et låg til at komme ind over forfra. Men det giver så at sige nada, da den jo ikke passer helt som den skal.
Og man kan naturligvis ikke købe færdigt lavet isolering til den.. 😖

Spørgsmålet er så, hvad med PU skum..?
Er det noget der kan svare sig at gøre, ødelægger man den osv.?

Det er naturligvis med det men, at der ikke kommer skum på termostaten til at skrue op og ned..

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bare en ide, aner ikke om det virker/er muligt.
Tag en 15 eller 30cm flamingo gulvisoleringsplade og udhul den indtil den passer henover?

Bare kald mig BBB 
Sidder der ikke en termostatventil, som laver tomgangsforbruget?  Den kan være defekt og skal så skiftes. Har du ikke t billede af installationen? Det er ikke selve veksleren, der giver tabet. Legionella bakterier forekommer ikke i vekslere men i varmtvandsbeholdere, fordi vandet har en betydelig længere opholdstid. Hvis regulatoren har siddet i 17 år har den klaret det godt.

fase
Du kan roligt skrue ned for temperaturreguleringen indtil du har 48 grader varmt vand i vandhanen da du har veksler og dermed lille risiko for stillestående vand.
Big Bam Boo skrev den 22-07-2020 16:41:31

Bare en ide, aner ikke om det virker/er muligt.
Tag en 15 eller 30cm flamingo gulvisoleringsplade og udhul den indtil den passer henover?

 Det har jeg prøvet, det giver ikke rigtig noget desværre 

Her er et billede af dyret.
Annonce

Prøv at tage de brune isolering af, så det til at se, hvad der skjuler sig under den.
Du kan også roligt skrue ned på AVBT ventilen, så varmtvandstemperaturen er omkring 45°. Der kommer ikke bakterievækst i en varmeveksler. De 45° giver den mest økonomiske indstilling.

fase
S. Fabrin skrev den 23-07-2020 11:45:29

Prøv at tage de brune isolering af, så det til at se, hvad der skjuler sig under den.
Du kan også roligt skrue ned på AVBT ventilen, så varmtvandstemperaturen er omkring 45°. Der kommer ikke bakterievækst i en varmeveksler. De 45° giver den mest økonomiske indstilling.

 Der er bare samlinger i rørene i messing.

Men har skruet den ned til 45 grader, så må vi se hvad det giver. I værste fald afkalker jeg den, så giver den pu skummet bagefter.

Planen er at lukke den ned imens vi er på ferie, er det noget skidt at gøre.?
 Der er bare samlinger i rørene i messing. 
Der sidder en regulator inde isoleringen. Du kan se der kommer et følerrør ud i venstre side.

Men har skruet den ned til 45 grader, så må vi se hvad det giver
Det giver formentlig ingenting, fordi det er reguleringen, det er galt med. Måske er det AVTB ventilen.
Du kan bare lukke for fjernvarmen, mens I er på ferie. Lad lige noget koldt vand løbe igennem, Så der ikke er varmt vand tilbage.


fase
S. Fabrin skrev den 24-07-2020 12:23:10

Der er bare samlinger i rørene i messing. 
Der sidder en regulator inde isoleringen. Du kan se der kommer et følerrør ud i venstre side.

Men har skruet den ned til 45 grader, så må vi se hvad det giver
Det giver formentlig ingenting, fordi det er reguleringen, det er galt med. Måske er det AVTB ventilen.
Du kan bare lukke for fjernvarmen, mens I er på ferie. Lad lige noget koldt vand løbe igennem, Så der ikke er varmt vand tilbage.

Det har givet ca. 2 til maks 3 liter besparelse i timen gennemsnitlig, du har nok ret.

Må få den skiftet når vi kommer hjem.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis