Komfur virker delvist

Hej

Vi er i min brors sommerhus og nu er ovnen begyndte at drille.

Det begyndte i går. Da der skulle laves morgenboller slog HFI-relæet pludselig fra. Jeg troede, det var fordi, der både var tændt for både komfur og vaskemaskine. Jeg slukkede for vaskemaskinen og tændte for relæet. Derefter tændte jeg for ovnen, men med det samme slog relæet fra igen. Jeg skiftede sikringerne, men samme resultatet.

I går aftes virkede kun 2 ud af 4 kogeplader. Ovnen kan tændes, men den varmer ikke. Jeg har taget bagpladen af og umiddelbart kan jeg ikke se nogen fejl (eks. en mus eller løs forbindelse). Jeg har overvejet om det er overophedningssikringen, men den produceres ikke længere, så den kan ikke løse problemet.

Er det en ny ovn, eller er der andre løsninger?

Vh Klaus
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis ovnen kobler HFI relæet ud, er det tegn på overgang til jord, sandsynligvis fra et varmelegeme. Varmelegemet kan sandsynligvis skiftes, men inden det kan afgøres, hvor fejlen er skal der en måling til.
Når kogepladen ikke varmer på den ene halvdel og ovnen samtidig ikke varmer, tyder det på en overbrændt sikring, så skift den og lad være med at bruge ovnen, før den er blevet repareret.

fase
Der er ingen sikringer i komfuret. Der heller sikringer i HFI relæet, så du mener sikkert gruppeafbryderen. Er der ikke tre sikringer i gruppen? Prøv at bytte rundt på dem. Det kan forekommer at melderen (prikken i midten af sikringen) ikke springer ud når sikringen brænder over, så prøv at skifte den sikring, som brændte over ved fejle på ovnen. Er komfur og oven adskilte eller sammenbyggede? 

fase
Du har fuldstændig ret i, at jeg mener gruppeafbryderen, hvor der er 3 sikringer. De er alle blevet skiftet, netop fordi melderen ikke altid springer ud. Det har ikke hjulpet.
Ovn og komfur er sammenbygget.
Min bror har besluttet at skifte komfuret, da det er gammelt, så jeg synes ikke, vi skal bruge mere tid på problemer. Tak for din tid. 
Hvis det nye komfur heller ikke virker, så skift sikringer og undersøg om der ikke er smuttet en sprunget  sikring i da du skiftede.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis