Kreativ idéer til at pudse karme op

Hej LVS!

Jeg har fornyligt lagt ny gulv i hele huset, og konen ville på det tidspunkt gerne eliminere trinlisterne(hvilket iøvrigt var en god idé, det ser skide godt ud!)

Nu står jeg dog med det issue at panelerne ikke går perfekt ned til gulvet - jeg er godt klar over hvad den "rigtige" løsning er(nye karme) - men jeg er mest interesseret i at reparere de gamle så de bliver hæderlige.

Nogen der har leget med dette før og har fundet en acceptabel løsning?

Jeg har selv tænkt på at smide en tynd spartel ind og så "skumme" det op - herefter trimme det og så lidt puds og maling.

Pft. for tips.

Mvh

Emil

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For at være ærlig så ville jeg give dem en gang maling som de er.
Der er ingen udover dig selv som ser de få millimeter ekstra der er over gulvet.

Hvis du virkelig gerne vil gøre noget tror jeg det bliver svært. Gulvet der ud til at være flydende, så det flytter sig jo lidt. Bruger du spartel vil det nok klæbe til gulvet også revne når gulvet bevæger sig.
Den bedste løsning er nok at skære nogle tynde stykker træ til som passer, de får så noget trælim på toppen og skubbes ind evt med en 1mm plastik ting under. Når lim er tør fjernes plastik og der slibes glat.

Men det er altså vildt meget at gøre ud af så lille en ting 

Ask
En hvid gulvfuge ville være bedste bud... Eller en hver anden MS Polymer fuge. Vær omhyggelig med tapen på gulvet - den må ikke komme længere ind end hvor du tænker din fuge afslutter. Træk tapen af så lodret som muligt.

 

Jeg har for et par år siden uden problemer gjort som gravko foreslår. Brugte en hvid ms polymerfuge. Var omhyggelig med at følge listens form med god malertape på gulvet og faktisk også på nedre del af karm (fugen sviner en del). fugede så fugen netop stak lidt ud fra under karmen og trak det skarpt af med en silikone "spartel" fra et fugemester sæt fra det lokale byggemarked ( de der gule kvadratiske dimser med forskellige fugeprofiler som mange byggemarkeder sælger)  

Om det er det korrekte at gøre er tvivlsomt da det jo som påpeget er et flydende gulv som helst ikke skal hænge fast. her har det dog fungeret.
en MS polymer fuge er jo bevægelig, så det er egenligt en god ide. Men kræver måske lidt øvelse at få det til at blive pænt

Ask
Acryl fuge / malerfinish

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Dana Lim Sealflex Hybrid 522 er fin i konsistens - lidt tyk, så den er til at arbejde med. Koster ikke alverden og er hyldevare i de fleste byggemarkeder.

Ift. at gulvet er svømmende, tror jeg nu ikke der er noget at bekymre sig over. Gulvet udvider sig længden, hvor din fuge vil være meget lang (relativt) og kunne optage mere bevægelighed end en lille fuge på 4 mm.
Derudover ser der ud til at være rimelig luft mellem karm og gulv, til at få en der nok holde på den led.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også